Originaltitel: Hamlet
Regissör:Gregory Doran
Utgivningsår:2009

Om Hamlet:

Hamlet får reda på att hans far blev mördad av Hamlets farbror Claudius, som gift sig med sin svägerska, Hamlets mor, Gertrud. Hamlet måste nu bestämma sig om hans ska hämnas dådet eller inte...

Titel: Hamlet
Originaltitel: Gamlet
Regissör: Grigorij Kozintsev
År: 1964
Hamlet

David Tennant, Patrick Stewart, Penny Downie, Oliver Ford Davies, John Woodvine, Peter De Jersey, Sam Alexander, Zoe Thorne, Ricky Champ, Mariah Gale, Edward Bennett, Tom Davey, David Ajala, Mark Hadfield, Ryan Gage, Riann Steele, Samuel Dutton

Drama

Storbritannien

Recension Hamlet

- salvatore sätter betyg 2 och skriver:
Det kan också hända att det för unga människor idag finns en särskild laddning i den här uppsättningens på en gång kalla och käcka stil. Som Shakespeare-uppsättning, fastbiten i en text som den oftast inte vill någonting med, ger jag den ändå inget högt betyg.

Recension av Hamlet - Läs hela!

Med i listor: William Shakespeare
Diskussioner om Hamlet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hamlet (10 st)
Engravadlax (Anmäl)   21:45 24/3
När man envisas med att göra Shakespearfilmer utan att uppdatera dialogerna, lmao.
Sture Stenhög (Anmäl)   4/5 2015
Jag känner ungefär som jag brukar med Shakespeare, stundtals är det härligt att lyssna på dialogen, och visst är det kul att få se skådespelare som tillåts ta ut svängarna, men över en hel film håller det mig inte intresserad. Särskilt inte en tre timmar lång film. Att de har flyttat handlingen till någon form av modern tid har jag egentligen inget emot, det kan tvärtom vara ganska intressant, men jag ser inte riktigt poängen med det här. Jag tycker aldrig de gör någonting med det riktigt, och intrycket blir snarast lite förvirrat. Behållningen i den här filmatiseringen ligger främst i Patrick Stewarts och Oliver Ford Davies prestationer, men det räcker tyvärr inte för att jag ska se det här som en positiv filmupplevelse
mammene (Anmäl)   2/5 2015
jag förstår att man vill göra en egen version av denna klassiker som satts upp och filmats otaliga gånger, men för mig föll den inte i smaken. Den rätta känslan för föreställning infann sig inte för mig, men jag beundrar modet att prova en modernare version.
Taandborste (Anmäl)   2/4 2014
Även om det är långt så är det så nyskapande att det i slutändan inte alls känns särskilt långt.
ohcaptain (Anmäl)   18/11 2012
imponerande bra skådespelarprestationer!