Hamlet i affärsvärlden

Originaltitel: Hamlet liikemaailmassa
Regissör:Aki Kaurismäki
Utgivningsår:1987

Om Hamlet i affärsvärlden:

Hamlet förläggs till ett gummiföretag i Finland. Kaurismäki utövar sin förmåga att ta ner detta odödliga litterära verk till jorden och avdramatisera de stormande passionerna som vi vanligtvis ser i filmatisering efter filmatisering av Shakespeares verk.

Originaltitel: Gamlet
Originaltitel: Tokyo-Ga
Regissör: Wim Wenders
År: 1985
Tokyo-Ga

Esko Nikkari, Kati Outinen, Elina Salo, Kari Väänänen, Pirkka-Pekka Petelius, Esko Salminen, Puntti Valtonen, Matti Pellonpää

Aki Kaurismäki

Drama, Komedi, Romantik

Hamlet Goes Business

Finland
Med i listor: William Shakespeare
Diskussioner om Hamlet i affärsvärlden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hamlet i affärsvärlden (18 st)
martin eden (Anmäl)   25/11 2015
[rek. 4] Som beundrare av Shakespeare och ett stort fan av Laurence Oliviers HALMET (1948) var jag, ärligt talat, smått skeptiskt inställd till Kaurismäkis adaption av den klassiska pjäsen. Ganska snabbt blir det dock klart att Kaurismäki gör Shakespeares drama till sitt eget och förnyar det på ett sätt som är riktigt lyckat!! Den är fylld av säregna, kaurismäkiska element och regissören visar att bardens drama lämpar sig ytterligt för samtida satir. Ytterligare en juvel av den finske mästerregissören!! Mycket bra!!
Raimo_1985 (Anmäl)   29/8 2014
Stark trea/Svag fyra på denna otroligt dialogrika Kaurismäki-film. Den var verkligen annorlunda.
Rune2000 (Anmäl)   18/3 2013
Aki Kaurismäki + Hamlet = Sant! Inte nog med det så är denna film bland de märkligaste "Hamlet"-tolkningarna som jag någonsin har sett. Sluttvisten gör filmen minnesvärd även om resten av speltiden kan ibland upplevas som seg.
hsimpson (Anmäl)   18/11 2012
Ganska skön version! Några scener är fantastiska, och humorn är svart, subtil och ofta riktigt rolig. Stark trea, diggar Aki rätt mycket efter två filmer hittills.
PeterTheW (Anmäl)   18/11 2012
Finns en hel del riktigt sköna scener, mycket Hitchcock-vinkningar. Tyvärr känns den betydligt längre än sina 86 minuter.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hamlet i affärsvärlden