Hämnarna

Originaltitel: The Killers
Regissör:Robert Siodmak
Utgivningsår:1946

Om Hämnarna:

Två yrkesmördare slår till mot en liten stad där de dödar "Svensken" Anderson som väntat på dem. Utredaren Jim börjar nysta i fallet och upptäcker en värld av brott och svek - allt kopplat till den vackra Kitty.

Titel: Glödhett
Regissör: Jacques Tourneur
År: 1947
Genre: Drama, Thriller, Film-Noir
Skuggor ur det förflutna
Titel: Med tio cents på fickan
Originaltitel: Sullivan's Travels
Regissör: Preston Sturges
År: 1941
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Äventyr
Med tio cents på fickan

Burt Lancaster, Ava Gardner, Edmond O'Brien, Virginia Christine, Vince Barnett, Jack Lambert, Sam Levene, William Conrad, Charles McGraw, Donald MacBride, Phil Brown (I), Albert Dekker, Charles D Brown

Anthony Veiller

Drama, Kriminalare, Romantik, Mysterium, Film-Noir

Bödlarna

Med i listor: Döda män klär inte i rutigt, Film-Noir Top 50
Diskussioner om Hämnarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hämnarna (49 st)
dudson (Anmäl)   30/11 2018
Sanslöst seg o träig. Vilket är satans synd då det hela startade så bra. Hela upplägget står & stampar vatten. Noll driv i handlingen what so ever.
Sarakin76 (Anmäl)   8/10 2017
Modern og fresh film som holder enn i dag, men ble noe uttråket. +3.
92axha10 (Anmäl)   7/10 2017
Väldigt bra mysteriefilm som håller ens intresse uppe hela vägen igenom.
Ful_fisk (Anmäl)   10/8 2017
En film som verkligen fängslar direkt från den makalösa öppningsscenen och håller ett fast grepp hela vägen fram till slutet. Eller ja, nästan. Själva avrundningen kändes lite som en axelryckning, lite som att mysteriet inte var så intressant när alla bitarna ligger på plats. Eller så kanske jag bara hade blivit för trött för att fortsätta hålla uppe engagemanget... I övrigt är detta i alla fall en snygg, välskriven och häftig film med bra skådespelare och karaktärer hela vägen. Kanonrulle, helt enkelt, som är uppe och nosar på femman under sin första hälft men som sagt tappar framåt slutet.
erc (Anmäl)   16/10 2016
Har vad man förväntar sig av en film noir: mörk och skuggig, hårdkokt, snabb dialog, undre världens intriger, en hänförande femme fatale, berättande genom flashbacks, dock ingen voice over. Inget håller riktigt A-klass, men den genomgående något-högre-än-medel-kvaliteten gör den klart sevärd och, i min mening, den första "riktiga" film noir, dvs som innehåller alla de aspekter man förväntar sig. "Svensken" spelas bra av Lancaster som naiv och godtrogen arbetargrabb, insnärjad i gangstervärlden, rån och sluga intriger. Gardner gör en ikonisk insats och överträffar genrens tidigare motsvarigheter. Alla är coola, hårdkokta, snabba. Det enda som sänker är substansen under ytan. Den är medioker. Varken psykologiskt intrikat eller socialt insolent. I slutändan alltså mer yta än innehåll, men till ytan för tiden klart eminent. Man saknar såklart mer av Gardner. Så pass central för historien har hon märkligt lite tid framför kameran; ytterligare en aspekt som drar ner betyget något.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hämnarna