Hämndens skugga

Originaltitel: The Big Combo
Regissör:Joseph H Lewis
Utgivningsår:1955

Om Hämndens skugga:

Film noir. Lt. Diamond beordras att avsluta sin bevakning av den misstänkte maffiabossen Mr. Brown eftersom det kostar för mycket och inte ger några är resultat. Diamond gör ett sista försök att finna bevis mot Mr. Brown genom att gå till hans flickvän Susan Lowell.

Titel: Flykt undan lagen
Titel: Mysteriet Williams
Originaltitel: Impact
Regissör: Arthur Lubin
Mysteriet Williams

Cornel Wilde, Richard Conte, Jean Wallace, Brian Donlevy, Lee Van Cleef, Ted de Corsia, Robert Middleton, Earl Holliman

Philip Yordan

Drama, Kriminalare, Film-Noir

Diskussioner om Hämndens skugga  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hämndens skugga (18 st)
goeran (Anmäl)   14:37 19/4
Joseph H. Lewis The Big Combo från 1955 är film noir när den är som bäst; dramatisk handling, rapp dialog och helt lysande närmast fulländat svartvitt foto. Bland skådespelarna märks särskilt Richard Conte; han är som klippt och skuren för rollen som maffiaboss.
Tonti (Anmäl)   18/11 2018
Extremt stylish film, och man börjar ju fatta att John Alton på foto betyder ungefär lika mycket som vilken regissör som står bakom när det kommer till noir. Det här är liksom på en nivå att den råa skönheten i bilderna är helt oantastligt mästerlig. De två sekvenserna som involverar hörapparaten är ju också outstanding. Sen finns det andra filmer i genren som har mer att säga och överraskar mer i och för sig.
dudson (Anmäl)   23/3 2018
Riktigt hårdkokt crime Noir med elaka gangsters. fr. a Mr Cleef. Satans hårding i denna.& Klassiskt snut porträtt. Och nervsvaga kvinns. Är väl inget mästerverk egentligen. Men håller intresset uppe. Ändock"
Bomkia (Anmäl)   28/6 2017
Nästan för melodramatiskt, men jag gillade verkligen Richard Conte som den onde Mr Brown. 3+
eriqk (Anmäl)   14/7 2016
Hehe, kul med en svensk karaktär som dessutom pratar lite svenska..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hämndens skugga