Hamnstad

Originaltitel: Hamnstad
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1948

Om Hamnstad:

En ung kvinna vantrivs med att bo hos sin mor. En kväll på dansbanan träffar hon en man som förändrar hennes liv.

Titel: Kris
Originaltitel: Hets
Regissör: Alf Sjöberg
År: 1944
Hets
Titel: Filmen jag inte pratar om längre
Originaltitel: Filmen jag inte pratar om längre
Regissör: Jesper Ganslandt, Martin Degrell
År: 2009
Filmen jag inte pratar om längre
Titel: En strandklänning
Originaltitel: The Notorious Bettie Page
Regissör: Mary Harron
År: 2005
The Notorious Bettie Page

Bengt Eklund, Sif Ruud, Nine-Christine Jönsson, Berta Hall, Mimi Nelson, Birgitta Valberg, Harry Ahlin, Nils Hallberg, Sven-Eric Gamble, Hans Strååt, Erik Hell, Yngve Nordwall, Torsten Lilliecrona

Ingmar Bergman, Olle Länsberg

Drama

Port of Call

Sverige
Diskussioner om Hamnstad  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hamnstad (36 st)
KimEkberg (Anmäl)   10:20 11/1
fina hamnmiljöer och bra socialrealistisk edge. Lite segt blir det dock emmellanåt, hade kunnat vara mer av ett kraftpaket raktigenom. greppet med dvd-meny-inspirerad musikläggning fortsätter gå igen i tidiga bergman, en liten slinga som spelas, pausar kommer tillbaka. det är bra.
Raimo_1985 (Anmäl)   20/4 2018
Andra titten och svaga fyran står fast.
emilstjernholm (Anmäl)   19/4 2017
Väldigt sentimental historia. Några snygga bildlösningar (gillar öppningsscenerna i hamnen) men i övrigt statiskt och konventionellt. Musiken kändes malplacerad.
UFO_lars (Anmäl)   18/7 2015
Stabilt drama av Bergman som blandar drama och kärlek med samtidsrealism. Som vanligt belyser Bergman kärlek från olika håll och problematiserar på ett intressant sätt.
Albion (Anmäl)   1/7 2015
Trevligt tidsavtryck från intressanta miljöer. Tyvärr så är handlingen eller åtminstone utförandet alldeles för överdramatiskt och Eklunds karaktär förstår jag mig inte på helt enkelt. Betyget blir en stark 2;a
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hamnstad