Hamsun

Originaltitel: Hamsun
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:1996

Om Hamsun:

Filmen skildrar den norske författaren Knut Hamsuns liv från 1936 till hans död. Hamsun var en av de få författare i Europa som öppet stödde nazisterna under andra världskriget. Efter kriget anklagar den norska regeringen Hamsun för landsförräderi.

Titel: Ingenjör Andrées luftfärd
Regissör: Billy Wilder
År: 1970
Genre: Drama, Komedi, Mysterium
Sherlock Holmes - privatögat privat
Titel: När våren kom till byn
Originaltitel: Xiao cheng zhi chun
Regissör: Richard Fleischer
År: 1968
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Bostonstryparen

Max von Sydow, Ghita Nørby, Anette Hoff, Gard B Eidsvold, Eindride Eidsvold, Åsa Söderling, Sverre Anker Ousdal, Erik Hivju, Edgar Selge, Ernst Jacobi, Svein Erik Brodal, Per Jansen, Jesper Christensen

Madeleine Fant, Thorkild Hansen, Jan Troell, Per Olov Enquist, Marie Hamsun

Drama, Krig, Biografi

Tyskland, Norge, Sverige, Danmark
Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Hamsun  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hamsun (37 st)
andmoreagain (Anmäl)   2/12 2018
För tråkig och då blir 157 min väldigt långt. Max är ju bra och jag antar att man fick en förklarande bild av "nazisten".
Ehrmann (Anmäl)   26/5 2013
Fantastiskt foto verkligen! Bland det bästa jag sett, helt klart. Manuset av Enqvist hade kunnat vara bättre, andra halvan av filmen kändes det stundvis som om man hade försökt få in mer handling än vad filmen hade utrymme för. Vissa delar hade helt klart kunnat klippas bort, utan större skada. Musiken av Arvo Pärt passar bra, gör sig framför allt bra i film. Strålande skådespelarinsats av Sydow! Han bär faktiskt upp stora delar av filmen helt själv.
Dutch (Anmäl)   18/11 2011
Sjuk bra insats av Sydow.
foppa99 (Anmäl)   3/11 2011
det e inte ofta jag sett en sådan prestation som MvS levererar här. bra film
skit_samma (Anmäl)   6/4 2011
Hade förmodligen fått en trea om det inte vore för att jag redan läst Thorkild Hansens biografi, som filmen baserats på. Hamsun är för övrigt den förmodligen största författare jag haft att göra med. Fullständigt genial.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hamsun