Hana-bi

Originaltitel: Hana-bi
Regissör:Takeshi Kitano
Utgivningsår:1997

Om Hana-bi:

Nishi är en våldsam polis som drivs allt närmare någon slags nihilistisk apati. Det finns inte mycket kvar i Nishis liv som spelar någon roll sedan hans dotter dött och hans fru fått obotlig cancer. Yakuzan är ute efter hans huvud och även polisen är intresserade av att få tag i Nishi. Nishi beslutar då att ge sig av på en sista resa med sin fru innan hon ska dö.

Titel: Violent Cop
Originaltitel: Sono otoko kyôbô ni tsuki
År: 1989
År: 1966
Genre: Drama, Action
Film nr.: 20035
Sword of Doom

Takeshi Kitano, Susumu Terajima, Ren Ôsugi, Kayoko Kishimoto, Tetsu Watanabe, Hakuryu, Taro Istumi, Yasuei Yakushiji, Makoto Ashikawa, Yûko Daike, Tsumami Edamame, Motoharu Tamura, Yûrei Yanagi, Ken'ichi Yajima, Kanji Tsuda

Takeshi Kitano

Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller

Fireworks

Japan

Recension Hana-bi

- Switchblade sätter betyg 5 och skriver:
Vad är det då som gör Hana-Bi till en så förbannat bra film och Takeshi till en av mina favoritregissörer? Kitano´s filmer är verkligen speciella. Ett av Kitano´s kännetecken är våldsinslag av en aning grövre kaliber än vad Hollywood visar som slår ner som blixten mitt i filmen för att sedan lika fort försvinna mitt i de långa, utdragna scenerna där ingenting eller väldigt lite händer, bara att det...

Recension av Hana-bi - Läs hela!

Med i listor: Guldlejon i Venedig, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999
Diskussioner om Hana-bi  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hana-bi (150 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Raimo_1985 (Anmäl)   12/10 2015
Orkade inte med den här riktigt. Men starkt godkänt får den även om jag tycker att det är den sämsta Takeshi Kitano-filmen jag sett hittills.
BrutusBeefcake (Anmäl)   26/2 2015
Vacker, poetisk och väldigt stillsam och harmonisk upplevelse som bryts med det härliga våldet av och till för att sedan dra sig tillbaka lika snabbt igen. Men, Kitano har för mig innan Hana-bi upplevt en smula självgod och Hana-bi fick mig inte att ändra ståndpunkt där. Lika mycket som den känns personlig, lika mycket känns den narcissistisk, han måste vara lite hög på sig själv. (9/15)
#54 (Anmäl)   26/10 2014
Våldsam sak.
Tolkana (Anmäl)   12/11 2013
Jag tyckte mycket om denna kontemplativa film, för den var så mycket mer än bara en actionfilm. Med många oförglömliga scener, som när Nishi skall råna en bank och i stort sett alla scener med Nishi och hans fru som aldrig säger ett ord. Förstår mig inte på dem som stör sig på sidostoryn med Nishis handikappade konstnärs kollega eller musiken.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hana-bi