Hans vilda fru

Originaltitel: The Quiet Man
Regissör:John Ford
Utgivningsår:1952

Om Hans vilda fru:

Amerikansk boxare av irländskt ursprung återvänder till den gröna ön och blir kär i gladlynt flicka, men ryker ihop med lokala sedvänjor och den unga kvinnans envise bror.

Titel: The Luck of the Irish
Originaltitel: The Luck of the Irish
Regissör: Henry Koster
År: 1948
Genre: Komedi, Romantik, Fantasy
The Luck of the Irish
Titel: En gentleman kommer till stan
Originaltitel: Mr. Deeds Goes to Town
Regissör: Frank Capra
År: 1936
Genre: Komedi, Romantik
En gentleman kommer till stan
Titel: Jag minns min gröna dal
Originaltitel: How Green Was My Valley
Regissör: Alexander Mackendrick
År: 1949
Genre: Komedi
Massor av whisky

John Wayne, Mildred Natwick, Barry Fitzgerald, Francis Ford, Maureen O'Hara, Ward Bond, Victor McLaglen

Frank S Nugent, Maurice Walsh

Drama, Komedi, Romantik

Med i listor: Boxning
Diskussioner om Hans vilda fru  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hans vilda fru (23 st)
Barneyk (Anmäl)   2/7 2017
För det första, övergrepp är inte romantiskt. Filmen börjar annars ganska bra och det är en väldigt charmig irländsk miljö med underbara vyer. Men jag känner absolut ingenting för romansen och allt är bara förlegat, ointressant och manligt. Jag tänker lite på vad det är hos Jane Austens berättelser som så ofta funkar så bra trots att det är så förlegat, men när det är bra ligger fokus så mycket på känslorna och här ligger det mer på allt runtikring. Astrist. Svag tvåa nästan helt för att jag är svag för Irland.
Tonti (Anmäl)   29/5 2017
Stiliga färger men annars är det ju minst sagt en nattstånden och rätt trist film som var en verklig besvikelse. Hoppades mycket på mysighetsfaktorn men det var lite för mycket märklig medeltida könsrollsprojicering för att det skulle funka. O'Hara är verkligen helt orimlig precis hela tiden.
Ful_fisk (Anmäl)   15/8 2016
Gillade början riktigt mycket och blev hänförd av de fina landskapsbilderna och allt, men så småningom började jag känna "är detta allt?" när man insåg vad den simpla intrigen gick ut på. Hann alltså tröttna, och blev aldrig särskilt engagerad. Och så var Maureen O'Hara mest bara irriterande också, gnällig och grinig som Liv Ullman i Utvandrarna. Annars är det ju en småtrevlig tur till Irland, men som helhet är jag ganska tveksam. Det bästa ordet jag kan sammanfatta filmen med är "sådär".
Hypostas (Anmäl)   22/2 2016
Visst känns filmen daterad på många sätt, men den är ändå charmig på det där fina gamla Technicolor-viset. Många vackra vyer från Irland bjuds vi på, och jag gillade faktiskt filmen mer än jag trodde att jag skulle göra.
haajen (Anmäl)   15/3 2015
Horribel film med minst sagt daterad syn på könen och humorn är inte i min smak för fem öre. Den är dessutom plågsamt lång. Förstår att detta är en klassiker men nej, det är bara påklistrat och glättigt. Får en tvåa för det magnifika fotot, svårt att inte njuta av scenerierna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hans vilda fru