Betyg idag: 1 957 Besökare idag: 7 031

Här har du ditt liv

Originaltitel: Här har du ditt liv
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:1966

Om Här har du ditt liv:

Jan Troells filmatisering av Eyvind Johnsons självbiografi. Året är 1914. Vi får följa Olof från det han vid 14 års ålder lämnar sitt norrländska fosterhem, fram till krigsslutet då han beslutar sig för att resa söderut för att skapa sig en egen framtid.

Titel: Kvarteret Korpen
Regissör: Henning Carlsen
År: 1966
Film nr.: 22095
Svält

Max von Sydow, Jan-Erik Lindqvist, Gunnar Björnstrand, Holger Löwenadler, Ulf Palme, Ulla Sjöblom, Allan Edwall, Eddie Axberg, Åke Fridell, Per Oscarsson, Ulla Akselson, Gudrun Brost, Bo Wahlström, Anna Maria Blind, Bengt Ekerot, Stig Törnblom

Bengt Forslund, Eyvind Johnson, Jan Troell

Drama

Sverige
Diskussioner om Här har du ditt liv  (0 diskussioner)
Kommentarer om Här har du ditt liv (85 st)
Spidde (Anmäl)   08:55 27/1
Filmen finns att se på SVT Play nu och ett tag till \(http://www.svtplay.se/video/118395-har-du-ditt-liv/har-har-du-ditt-liv-avsnitt-1?info=visa) vilket är kul eftersom den annars verkar svår att få tag i. Romanen om Olof är en av mina starkaste läsupplevelser och det var kul att äntligen få se filmen. Jag tror det är en film som ger mer om man har läst boken, åtminstone vet man då vad man har att förvänta sig och vet lite mer om de olika karaktärerna än vad vi får veta i filmen. Men filmen klarar definitivt av att stå på egna ben. De konstnärliga ambitionerna är tydliga och filmen är full av snygga bilder och smarta scenlösningar. Jag blev riktigt imponerad av hantverket och de många utmärkta skådespelarna. Trots filmens lite ryckiga berättande och episodiska natur har den ett bra flyt rakt igenom. En svensk filmklassiker som jag gärna ser igen någon gång.
Raimo_1985 (Anmäl)   6/6 2015
Mycket Mycket bra, men den är bäst fram till när det blir en massa politik. Då blir det lite tråkigare. Lite östeuropeisk i sin filmstil, var det inget ljud och och om jag inte kände igen de svenska skådisarna hade jag trott att det kanske var en rysk film.
Dele (Anmäl)   11/11 2014
Troell är en duktig verklighetsskildrare med sitt jordnära realistiska berättande, men detta engagerar mig bara delvis.
Sture Stenhög (Anmäl)   19/12 2013
Som skildring av det gamla Sverige är det här smått fantastiskt. Jag är väldigt fascinerad av den här tiden i svensk historia, och jag har nog aldrig sett en film som har lyckats så bra med att förmedla känslan av hur det kan ha varit att leva då. Miljöerna, människorna och den allmänna känslan av autenticitet är en fröjd att få beskåda. Många bra skådespelare blir det efter vägen också. Jag har dock aldrig gillat Troells stil riktigt, han är skicklig rent tekniskt, men det är alltid så osammanhängande och hackigt berättat, och det känns alltid lite allmänt flummigt. Men det här är fortfarande det bästa jag har sett från av Troell, och hade han strukturerat upp filmen lite bättre så hade jag kunnat sträcka mig längre än till den starka trea jag delar ut nu
mammene (Anmäl)   16/12 2013
Allt sätter sig så följsamt, tidsandan, miljöerna, de olika människorna som Olof möter på sin livsvandring. Det känns lite som en roadmovie fast till fots. Ett stycke svensk historia berättat på ett naturligt och nästan lättsamt sätt, fast man samtidigt förstår de hårda livsvilkoren.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Här har du ditt liv