Härifrån till evigheten

Originaltitel: From Here to Eternity
Regissör:Fred Zinnemann
Utgivningsår:1953

Om Härifrån till evigheten:

I denna epokgörande film som utspelar sig på en militärbas kolliderar passion och tragedi, medan den ödesdigra dagen 1941 närmar sig. Menige Prewitt är soldat och tidigare boxare som mainpuleras av sina soldatkamrater och överordnade. Hans vän Maggio försöker hjälpa honom men har egna problem att brottas med. Sergeant Warden och Karen Holmes spelar ett farligt spel som älskande i en förbjuden kärleksaffär. Alla dessa liv kommer att förändras för alltid då deras öden tar en ny vändning under det japanska angreppet på Pearl Harbour.

Titel: De bästa åren
Regissör: John Boorman
År: 2014
Genre: Drama, Romantik, Krig
Queen and Country

Burt Lancaster, Donna Reed, Frank Sinatra, Montgomery Clift, Deborah Kerr, Ernest Borgnine, Philip Ober, Mickey Shaughnessy, Harry Bellaver, Jack Warden

Daniel Taradash

Drama, Romantik, Krig

Recension Härifrån till evigheten

- cineasten89 sätter betyg 5 och skriver:
Helt i svartvitt, med geniala och hett skådisar i huvudrollerna... Vad kan man annars vänta sig? Härifrån till evigheten är en av dom största filmklassikerna, och precis som klassikern Gudfadern så är den baserat på en bestseller. Härifrån till evigheten, originaltiteln From here to eternity, utspelar sig i Hawaii, precis innan japanerna anfallit Pearl Harbor, och jag tycker ärligt talat att filmen...

Recension av Härifrån till evigheten - Läs hela!

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Härifrån till evigheten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Härifrån till evigheten (77 st)
Pi-R (Anmäl)   19:44 30/3
De melodramatiska inslagen blir ibland väl påträngande, och manuset är långtifrån helgjutet, men inte minst skådespelarinsatserna väger upp mycket av det och fotomässigt finns en realism som gör att filmen ibland känns förvånande modern, trots könsroller från en annan tid. Samtliga huvudrollsinnehavare imponerar stort, men Sinatra står ut, och gör sin Maggio till en rollfigur att bära med sig länge.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   3/8 2017
Minns den som väldigt bra.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Ett melodramatiskt drama i krigsmiljö (andra värdskriget). Miljön är Pearl Harbor, Hawaii. Filmen fick åtta stycken Oscars 1953 bl.a. för bästa film och det är inte svårt att förstå för det här är bra. Har tidigare sett det här på DVD och TV. Nu en Blu-ray utgåva och det höjer nöjet att titta på den här klassikern.
Barneyk (Anmäl)   1/6 2016
Jag tycker filmen börjar väldigt bra och etablerar karaktärer, miljö och konflikter riktigt väl. Hur attacken mot Pearl Harbour hänger över filmen bidrar till en extra nerv och spänning. Men det dröjer inte länge innan det hela utvecklas till banala och patetiska plattityder. Kärleken till armén, amerikanskt flaggviftande, slutshaming och andra budskap filmen för med sig är inget som tilltalar mig. Att flera av karaktärerna är så jävla korkade gör inte saken bättre. Svag tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Härifrån till evigheten