Betyg idag: 2 585 Besökare idag: 6 715

Originaltitel: From Here to Eternity
Regissör:Fred Zinnemann
Utgivningsår:1953

Om Härifrån till evigheten:

I denna epokgörande film som utspelar sig på en militärbas kolliderar passion och tragedi, medan den ödesdigra dagen 1941 närmar sig. Menige Prewitt är soldat och tidigare boxare som mainpuleras av sina soldatkamrater och överordnade. Hans vän Maggio försöker hjälpa honom men har egna problem att brottas med. Sergeant Warden och Karen Holmes spelar ett farligt spel som älskande i en förbjuden kärleksaffär. Alla dessa liv kommer att förändras för alltid då deras öden tar en ny vändning under det japanska angreppet på Pearl Harbour.

Titel: De bästa åren
Originaltitel: The Best Years of Our Lives
Regissör: William Wyler
År: 1946
De bästa åren
Titel: Tid att älska, dags att dö
Originaltitel: A Time to Love and a Time to Die
Regissör: Douglas Sirk
År: 1958
Genre: Drama, Romantik, Krig
Tid att älska, dags att dö
Titel: De tappra Sullivans
Regissör: John Cromwell
År: 1944
Genre: Drama, Krig
Osynliga länkar

Burt Lancaster, Donna Reed, Frank Sinatra, Montgomery Clift, Deborah Kerr, Ernest Borgnine, Philip Ober, Mickey Shaughnessy, Harry Bellaver, Jack Warden

Daniel Taradash

Drama, Romantik, Krig

Recension Härifrån till evigheten

- cineasten89 sätter betyg 5 och skriver:
Helt i svartvitt, med geniala och hett skådisar i huvudrollerna... Vad kan man annars vänta sig? Härifrån till evigheten är en av dom största filmklassikerna, och precis som klassikern Gudfadern så är den baserat på en bestseller. Härifrån till evigheten, originaltiteln From here to eternity, utspelar sig i Hawaii, precis innan japanerna anfallit Pearl Harbor, och jag tycker ärligt talat att filmen...

Recension av Härifrån till evigheten - Läs hela!

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Härifrån till evigheten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Härifrån till evigheten (76 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   01:46 29/10
Stygga-Vargen (Anmäl)   17:04 3/8
Minns den som väldigt bra.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Ett melodramatiskt drama i krigsmiljö (andra värdskriget). Miljön är Pearl Harbor, Hawaii. Filmen fick åtta stycken Oscars 1953 bl.a. för bästa film och det är inte svårt att förstå för det här är bra. Har tidigare sett det här på DVD och TV. Nu en Blu-ray utgåva och det höjer nöjet att titta på den här klassikern.
Barneyk (Anmäl)   1/6 2016
Jag tycker filmen börjar väldigt bra och etablerar karaktärer, miljö och konflikter riktigt väl. Hur attacken mot Pearl Harbour hänger över filmen bidrar till en extra nerv och spänning. Men det dröjer inte länge innan det hela utvecklas till banala och patetiska plattityder. Kärleken till armén, amerikanskt flaggviftande, slutshaming och andra budskap filmen för med sig är inget som tilltalar mig. Att flera av karaktärerna är så jävla korkade gör inte saken bättre. Svag tvåa.
KimEkberg (Anmäl)   18/1 2015
har sina stunder, men hade förväntat mig mer sinnrikheter från Zinneman. de rullar ju inte i sanden vidare alls länge. fina skådisinsatser, och snyggt filmhantverk. en obehaglig grej är känslan av revanchlusta som väcks hos den mest pacifistiska åskådaren när clift blir mobbad och sedan får chansen att slåss. lite samma dunkla hämndbegär som väcks av att cykla förbi moderaterna eller sverigedemokraternas valbås på stan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Härifrån till evigheten