Betyg idag: 1 050 Besökare idag: 4 867

Harmonica - En hämnare

Originaltitel: C'era una volta il west
Regissör:Sergio Leone
Utgivningsår:1968

Om Harmonica - En hämnare:

En kvinnlig jordägare väntar på att järnvägen ska komma till Västern, men är inte medveten om att en lejd mördare är ute efter henne.
Se filmen på Plejmo

Titel: Den gode, den onde, den fule
Originaltitel: Il buono, il brutto, il cattivo
År: 1966
Genre: Äventyr, Western
Den gode, den onde, den fule
Titel: För en handfull dollar
Originaltitel: Per un pugno di dollari
År: 1964
Genre: Drama, Action, Western
För en handfull dollar
Titel: För några få dollar mer
Originaltitel: Per qualche dollaro in più
År: 1965
Regissör: Sergio Corbucci
År: 1968
Genre: Drama, Western
Den tyste hämnaren

Charles Bronson, Henry Fonda, Claudia Cardinale, Jason Robards, Gabriele Ferzetti, Paolo Stoppa, Frank Wolff, Jack Elam, Woody Strode, Lionel Stander, Keenan Wynn

Sergio Leone, Sergio Donati

Äventyr, Western

Once Upon a Time in the West

Italien, USA

Recension Harmonica - En hämnare

- Matewan sätter betyg 4 och skriver:
När Sergio Leone var klar med sin Dollartrilogi ville han inte göra en till western. Han ville göra Once Upon a Time in America. Och han ville göra den i USA. Men amerikanska filmbolag och producenter tvärnobbade. Mer westerns var vad dom ville ha. Motvilligt gick Leone med på det. I stället tänkte han sej Once Upon a Time in America som sista delen i en ny trilogi. En trilogi om olika epoker i USA:s...

Recension av Harmonica - En hämnare - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Medlemmarnas mest eftersökta, Populärt och billigt, Spaghetti-western, Western Top 50
Diskussioner om Harmonica - En hämnare  (0 diskussioner)
Kommentarer om Harmonica - En hämnare (562 st)
Pi-R (Anmäl)   23:28 9/7
Det finns skäl att hålla Harmonica högre än Dollartrilogin; det är mer påkostat, manuset är på flera sätt starkare, och en kvinna bland huvudrollerna get mer dynamik. Dessutom är det välspelat, så väl gällande (såklart) musik som skådespe l(Fonda är min favorit). Samtidigt saknar jag lite av Dollarfilmernas ruffighet, Harmonica känns mer tillrättalagd, och regi och mer tillrättalagd - även fotot känns mer på rutin och mindre vågat. Med det sagt är givetvis också Harmonica en riktigt bra rulle, och fyran är ruskigt stadig.
Grillo (Anmäl)   00:38 18/4
Älskar den här filmen på ett annat sätt än För några få dollar mer, som är mil absoluta favoritspaggewestern. Kommer nog inte se om den här lika ofta, men den är ett fullständigt mästerverk ändå. Bara filmmusiken i sig är en femma. Klart topp 3 filmsoundtracks någonsin.
Solidus (Anmäl)   18/9 2017
När jag såg "Once Upopn a Time in the West" första gången kan mina känslor summeras följande: mind blown! En mästerlig western med lika mästerlig filmmusik av mästare Ennio. Nu har det gått tio år sedan jag såg den första gången och nu har jag sett om den. Tyvärr måste jag sänka betyget, då jag saknar det driv som finns i "För en handfulla dollar mer och "Den gode, den onde och den fule". Här blir det tyvärr en smula småsegt, men det ska ändå sägas att detta är en fantastisk film och ett måste om du gillar westerns.
djonipony (Anmäl)   17/7 2017
Höjer tvåan från 2004 till en trea efter omtitt.
Albion (Anmäl)   3/7 2017
Omtitt efter ca 10 år. Stämningsfokuserad och det som ger filmen sin specifika karaktär också tenderar att bli dess fall. Jag gillar paketeringen och det utdragna tempot men bakom den fasaden saknas en del. Fina skådisar som Robards och Fonda. Betyget blir ändå en 4;a även denna gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Harmonica - En hämnare