Harry H.

Originaltitel: Harry H.
Regissör:Jan Halldoff
Utgivningsår:1978

Om Harry H.:

Inspektör Holgersson vill helst sitta och meta vid kajen men han kan inte säga nej när någon ber om hjälp. En miniserie i tre delar.

Per Oscarsson, Olle Björling, Nils Hallberg, Åke Lindström, Gunvor Pontén, Åke Lagergren, Christer Jonsson, Mona Andersson

Stig Claesson

Komedi, Mini-serie

Sverige
Med i listor: Stig "Slas" Claesson, SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Harry H.  (0 diskussioner)
Kommentarer om Harry H. (4 st)
FabianBom (Anmäl)   26/6 2016
trevlig tv-deckare
KyLLo (Anmäl)   21/9 2014
Fina Stockholmsbilder, bra skådespelare och charmig, men inget vidare som deckare. De säger ofta "nu har äntligen våren kommit" och "vilken härlig och solig dag", men jag får inte riktigt den känslan. Det ser kallt ut. Så där som det kan kännas när snön pecis har försvunnit och solen inte orkar värma. Vid något tillfälle fälls kommentaren i en skuggbelagd innergård, där man inte ens får se omgivningarna eller himlen. Det är lite synd för inlevelsen.
Gigi1943 (Anmäl)   4/9 2014
Helt underbar med Per O i huvudrollen som en sagolik inspektör. Jag säger inte mer, den måste man bara se. Det står att det är en miniserie i tre delar, men på SVT gick den som en novellfilm med namnet Ta fast tjuven. Måste försöka få tag i de andra två delarna. Per O är ju en helt undebar skådis (vem kan glömma honom som polis i "Strömstad") och så Nisse Hallberg, helt förtjusande, att de sen sitter och metar på Slussen i Sthlm gör ju att man får nostalgikonvulsioner, suck så ljuvligt, den måste bara ses! Basta. Jippey nu kom även Fallet Mary! Inte riktigt en femma men det beror på att Mary inte var särskilt trovärdig (måste kolla vem hon är, kände inte igen henne). Tack "KyLLo" för att du skrev att tredje delen heter "Fågel eller fisk", nu ska jag ha örnkoll i slutet av augusti (2014). Snacka om att man får fin info här på Filmtipset! Oj, tyvärr måste jag sammanfattningsvis sänka femman till en fyra därför att tredje delen Fågel eller fisk (som jag nu har sett) inte alls var med samma kaliber som den första (som var klart bäst). På nåt sätt var det lite för lite av Per O i den tredje och som jag skrev om del två så är det dålig casting på tjejerna! Set får alltså bli en fyra på trilogin, synd. Sen tycker jag att Slas är överreklamerad och att påstå att hans teckningar är lyckade (eller vad man nu brukar tycka) är ju en förolämpning mot konstnärer som verkligen kan rita!
KyLLo (Anmäl)   14/8 2014
Visas för närvarande i Minnenas television. Delarna "Ta fast tjuven" och "Fallet Mary" går att se några veckor till på SVT Play, medan "Fågel eller fisk" dyker upp först i slutet av augusti.