Harry Potter och de vises sten

Originaltitel: Harry Potter and the Sorcerer's Stone
Regissör:Chris Columbus
Utgivningsår:2001

Om Harry Potter och de vises sten:

Föräldralöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son. En helt ny värld öppnar sig för Harry när han får veta att hans föräldrar var berömda magiker och han får börja på Hogwarths skola för häxkonster och trolldom, en värld full av magi och spännande äventyr. Men Harry får också veta att hans föräldrar blev mördade och att Ondskan även är ute efter honom.

Titel: Harry Potter och hemligheternas kammare
Regissör: Jon Turteltaub
År: 2010
Genre: Drama, Action, Äventyr, Fantasy
Trollkarlens lärling

Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Robbie Coltrane, Richard Harris, Maggie Smith, Alan Rickman, Ian Hart, Tom Felton, Warwick Davis, David Bradley (II), Richard Griffiths, Fiona Shaw, Harry Melling, Matthew Lewis, Devon Murray, Zoë Wanamaker

Steven Kloves

Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mysterium

Harry Potter and the Philosopher's Stone

USA, Storbritannien

Recension Harry Potter och de vises sten

- Kalven_RB sätter betyg 2 och skriver:
Detta är den första filmen om Harry Potter, baserad på en bok skriven av J.K. Rowling. Det finns ytterligare sex böcker varav de fyra första redan har filmatiserats och de två kvarvarande planeras vara klara 2008 samt 2010. Jag har själv läst böckerna och jag finner dem mycket roande, de har verkligen ökat läslusten hos både barn och vuxna. Så för mig var det inte särskilt förvånande att det bara tog...

Recension av Harry Potter och de vises sten - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 2000-tal Top 50, Familjefilm Top 50, Fantasy, Fantasy Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Mysterium Top 50
Diskussioner om Harry Potter och de vises sten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Harry Potter och de vises sten (880 st)
päronanton (Anmäl)   17/11 2018
Böckerna är fantastisk bra! Filmen är en fantastiskt filmupplevelse och barndomsminnen!
fridenpaden (Anmäl)   10/7 2018
Tycker inte filmerna är lika bra som böckerna, filmerna saknar mycket av det finurliga som finns i böckerna. Jag kan inte tänka mig att saker är ändrade på grund av filmens längd, den är tillräckligt lång. Däremot kan det möjligen vara svårt att i filmens mediaberättande få in vissa detaljer. Men bristen av dessa detaljer gör filmupplevelsen till en meh-upplevelse. Mycket är ändrat. De kunde väl i varje fall ha kvar betydelsen av samlarkorten. Det är väl det minsta att begära, tycker jag. Quidditch är en del jag tycker är överflödig i både film och böcker. Men den sporten känns bara så larvig. Att matcherna inte är slut förrän snitchen är fångad. I filmformat skulle de aldrig kunna genomföra en fleradagarstävling. 150 poäng för snitchen är alltför mycket. Var överraskad av Alan Rickmans återhålla agerande. Ser fram emot mer ilska och utbrott längre fram i filmserien. Filmens CGI har åldrats, speciellt i scenerna med Quidditchmatcherna och trollet. Well well. Helt okej ändå.
supermancover (Anmäl)   20/4 2018
Efter omtitt med Barneyk så sänker jag till en trea. Misstolka ej - älskar fortfarande Harry Potter extremt mycket, men som separat film håller den inte. Regissören gör ett rätt kasst jobb, och även fast rollbesättningen och miljön är fantastisk så missar den på väldigt mycket i förklaring och det blir rätt så hafsigt. Älskar HP forever, tho.
Barneyk (Anmäl)   20/4 2018
Efter en omtitt blir det klart att detta är en av dom svajigaste fyrorna jag satt. Chris Columbus är en klåpare helt utan känsla och filmen känns uppdelad och styltig och oerhört bristfällig i åtskilliga detaljer. MEN, den lyckas bitvis fånga känslan av Hogwarts fantastiska värld och rollbesättningen är så klockren och grundstoryn och världen är så fantastisk att det ändå lyckas ge mig nog för en fyra.
AngelsDiary (Anmäl)   29/3 2018
En av mina long time favorite movies.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Harry Potter och de vises sten