Harry Potter och dödsrelikerna - Del I

Originaltitel: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I
Regissör:David Yates
Utgivningsår:2010

Om Harry Potter och dödsrelikerna - Del I:

Lord Voldemort blir allt starkare och har tagit kontroll över trolldomsministeriet och Hogwarts. Harry, Ron och Hermione bestämmer sig för att avsluta Dumbledores uppdrag och hitta och förstöra de kvarvarande horrokruxerna, och därmed besegra Voldemort.

Titel: Harry Potter och halvblodsprinsen
Originaltitel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Regissör: Mike Newell
År: 2005
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mysterium
Harry Potter och den flammande bägaren
Titel: Harry Potter och Fenixorden
Originaltitel: Harry Potter and the Order of the Phoenix
Regissör: David Yates
År: 2007
Harry Potter och Fenixorden

Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Ralph Fiennes, Jason Isaacs, Tom Felton, Helena Bonham Carter, Rhys Ifans, Evanna Lynch, Bonnie Wright, James Phelps, Oliver Phelps, Robbie Coltrane, Bill Nighy, Imelda Staunton, David Ryall, Toby Jones (röst)

Steven Kloves

Drama, Äventyr, Fantasy, Mysterium

Harry Potter 7

Storbritannien, USA

Recension Harry Potter och dödsrelikerna - Del I

- August Dellert sätter betyg 4 och skriver:
Harry Potter och Dödsrelikerna: del 1 är den sjunde filmen om den unge trollkarlen och det är den första av två filmatiseringar av den sista boken i serien. Harry Potter 7 handlar som alltid om de tre magibegåvade ynglingarna Harry, Ron och Hermione. Denna gång har den onde svartmagikern Voldemort blivit mäktigare än någonsin och han har samlat på sig en arme av undersåtar som infiltrerar det magiska...

Recension av Harry Potter och dödsrelikerna - Del I - Läs hela!

Diskussioner om Harry Potter och dödsrelikerna - Del I  (0 diskussioner)
Kommentarer om Harry Potter och dödsrelikerna - Del I (383 st)
päronanton (Anmäl)   14:10 6/1
Den är bra!
supermancover (Anmäl)   27/4 2018
En bra uppbyggnad till del 2. Smart av dem att göra två filmer av den sista boken då det är så sjukt mycket som inte går att skippa.
gjoob (Anmäl)   24/4 2018
Helt annorlunda än de föregående delarna. Mörk, tung, sorglig och utan skratt och hopp. Lyfter rejält halvvägs in efter en ganska utdragen första halva.
AngelsDiary (Anmäl)   29/3 2018
En av dom sämre, för mycket dialog och camping, känns mest som en utfyllnad för att kunna göra ytligare en film.
karlmats (Anmäl)   8/3 2018
Inte så tokigt, men det känns samtidigt lite hoppigt och hafsigt i storyn. Det var ett tag sen jag såg sexan och ännu längre sen jag läste böckerna, men visst saknas det en del förklaring till vad som händer här? Och Dumbledore glöms bort helt av alla inblandade. Harry Potter-känslan finns där ibland och Emma Watson gör ett strålande jobb som Hermione medan Ron är fortsatt ganska hemsk, men då har jag ju aldrig gillat hans karaktär heller. Jag gillar ändå att man får ganska mycket tid med bara Harry och Hermione, det lugnare tempot ger lite annan typ av stämning än i de tidigare filmerna på gott och ont. Den ligger och pendlar mellan betygen men eftersom man helt i onödan väljer att dela upp sista boken i två filmer för att kräma ur lite extra dolares från alla HP-torskar så blir jag ju tvungen att avrunda nedåt, till stora delar är det här en film utan en början och utan ett slut. En ganska stark 2a och det ska bli spännande att se hur de knyter ihop det här. Voldermort vill jag se mer av.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Harry Potter och dödsrelikerna - Del I
Se filmen