Betyg idag: 1 694 Besökare idag: 5 144

Regissör:Alfonso Cuarón
Utgivningsår:2004
Antal betyg:20936 betyg

Om Harry Potter och fången från Azkaban:

Harry Potter går sitt tredje år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Ingenting är sig likt. Sirius Black, den ökände massmördaren som suttit i fängelse i tolv år, är på rymmen. Det sägs att han är på väg mot Hogwarts. De grymma fångvaktarna från Azkaban, dementorerna, har kallats in för att vakta skolan. Harry Potter går inte säker, inte ens bland sina vänner. Men han är fast besluten att lösa mysteriet kring Sirius Black...

Titel: Harry Potter och dödsrelikerna - Del I
Originaltitel: Harry Potter and the Sorcerer's Stone
Regissör: Chris Columbus
År: 2001
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mysterium
Harry Potter och de vises sten
Titel: Harry Potter och hemligheternas kammare
Originaltitel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Regissör: Mike Newell
År: 2005
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mysterium
Harry Potter och den flammande bägaren

Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Michael Gambon, Maggie Smith, Robbie Coltrane, Alan Rickman, David Thewlis, Gary Oldman, Robert Hardy, Tom Felton, Matthew Lewis, Oliver Phelps, James Phelps, Emma Thompson, Timothy Spall, Richard Griffiths

Steven Kloves

Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mysterium

Harry Potter 3

USA, Storbritannien

Recension Harry Potter och fången från Azkaban

- othis sätter betyg 3 och skriver:
Med den tredje Potterfilmen har en ny regissör tagit över efter Chris Columbus som gjorde de två första. Mexikanen Alfonso Cuarón har komprimerat den tredje boken – tjockare än de två första till en film något kortare än de tidigare delarna. Samtidigt har han valt att måla i dystrare toner. ”Fången från Azkaban” är mera kuslig och spännande än de tidigare delarna, det mesta av det glada ståhejet och...

Recension av Harry Potter och fången från Azkaban - Läs hela!

Med i listor: Fantasy
Diskussioner om Harry Potter och fången från Azkaban  (0 diskussioner)
Kommentarer om Harry Potter och fången från Azkaban (1053 st)
päronanton (Anmäl)   09:58 2/12
Tycker nog att de två första filmerna är bättre! Men denna är också bra. Boken är i alla fall riktigt bra!
fridenpaden (Anmäl)   23:12 11/7
13 år efter första titten. Läst om boken och såg nu om filmen. Steven Kloves har tagit friheter i manus men jag tycker det funkar fint. Vissa scener är helt klart ihopkrympta, några är helt borttagna. Gjorde mig ingenting, speciellt eftersom jag tyckte spökhussekvensen var alltför utdragen i boken. Cuarón gör ett formidabelt arbete som regissör. Filmen är inte alls lika larvig som de två första filmerna som Chris Columbus höll i. Passande färgton och till och med bättre musik/score. Sedan är jag alltid svag för en viss typ av genre (den slutliga vändningen i denna film). Att se Goldman och Thewlis agera mot varandra var nog höjdpunkten. Bra skådisar!
supermancover (Anmäl)   15:42 27/4
Väldigt mycket är fantastiskt, verkligen. Gary Oldman är löjligt bra. Det främsta plusset med denna är väl att Columbus blev dumpad innan denna gjordes, för regissörs-bytet resulterade i ett riktigt lyft av filmserien.
Barneyk (Anmäl)   20:45 21/4
Efter en omtitt så förstärker den här filmen sig som flera klasser bättre än föregående rent filmiskt och jag tycker storyn är otroligt bra på massor med sätt och det är en helt fantastiskt film. Jag funderade på om den kanske skulle vara värd en femma men riktigt så högt når den inte. Inte alls faktiskt. Men det är otroligt bra och snyggt och effektivt berättat och Gary Oldman är fantastisk och det är SÅ mycket som är SÅ bra.
gjoob (Anmäl)   22:09 15/4
Som en barnfilm i jämförelse med fyran. Mysig och underhållande men lite för mycket Kalle Blomkvist för min smak. Betydligt sämre än den mer vuxna fyran, men ändå ett trevligt äventyr. Svag trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Harry Potter och fången från Azkaban