Hassel – Privatspanarna

Originaltitel: Hassel – Privatspanarna
Regissör:Måns Månsson
Utgivningsår:2012

Om Hassel – Privatspanarna:

Vem mördade Olof Palme? Fallet är fortfarande olöst. Den pensionerade polismannen Roland Hassel, som numera jobbar som privatspanare, kan inte släppa det ouppklarade mordet på Sveriges statsminister 1986. Givetvis lockar också belöningen på 50 miljoner kronor till den som kan hjälpa polisen att lösa fallet.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Todd Haynes
År: 1995
Genre: Drama, Thriller
Safe

Lars-Erik Berenett, Roland Eriksson, Arne Malmgren, Paul Fried, Hans Johansson, Anders Hörberg, Peter Söderlund, Johannes Gustavson, Hasse Lindqvist, Torbjörn Klartell, Karl Leifland, Sven Anér, Göran Lambertz, Täppas Fogelberg (röst)

Måns Månsson

Kriminalare

Sverige
Diskussioner om Hassel – Privatspanarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hassel – Privatspanarna (39 st)
foppa99 (Anmäl)   11/12 2017
kolla filmaffischen : Lars-Erik Berenett namn är lika stort som titeln. får scarface vibbar. när jag va liten o scarface hade premiär trodde jag på riktigt att filmtiteln var pacino-scarface
Nalleman (Anmäl)   28/11 2017
Hassel är bara gammal och trött. Inte alls som Hassel på den gamla goda tiden (80- och början på 90-tal).
Nalland (Anmäl)   9/2 2017
Vad är detta? Själv har jag alltid haft ett intresse kring Palmemordet som växt allteftersom. Därav är handlingen och fascinationen som åberopas här inte svår att varken följa eller förstå. Det manliga intresset kan ofta leda till en besatthet. Däremot liknar detta mer en dåligt filmad dokumentär och många gånger visar den prov på bristande skådespel och genomfört arbete. Eller är det skenet själva syftet? Dock är scenen med telefonrösten när taxi ska beställas stor humor. Lars-Erik Berenett är som alltid överjävligt bra och av en slump gick den stora skådespelaren ur tiden bara dagarna efter jag såg denna film.
Snah (Anmäl)   11/3 2016
Men hur i hela helvete lyckas man göra en sån här fruktansvärt usel film? Lars-Erik Berenett är bra, men med ett manus och regi från helvetet blir det skit. Är det en spelfilm eller en dokumentär?! Är herrar Lambertz och Anér med för att...ja, varför i hela glödheta då? Anér, en till en början intressant privatspanare som med åren blev en konspirationsteoretisk gubbe med foliehatt; Lambertz, en uppblåst jurist, som försöker rädda vad som är kvar av sitt eget skinn efter Quickskandalen. Och filmen har så många märkliga spekulationer och felaktigheter i detaljerna. Exempel: "Rekonstruktionen" i gymnastiksalen: Palme föll inte raklång ner i gatan. Citat Kari Ormstad, rättsläkaren som obducerade Palme: "En grej till som jag inte har visat på bild är att ryggmärgen var avskjuten. Det har viss betydelse därför att i och med att ryggmärgen tappar kontakt med hjärnan så försvinner muskelstramningen i alla kroppsdelar nedanför. Utan att man har elektrisk förbindelse från hjärnan till nedre kroppsdelarna så kan man inte stå på benen. Där blockeras muskelstramningen direkt och han kan inte sätta benen under sig, vilket betyder att så fort kulan har träffat honom så knäcker han ihop. Han torde falla så här, ihopknycklad i knän och höfter, och inte som en kägla, inte som en fura, för han kan inte hålla sig rak. Oavsett om man tar ett steg framöver så, om man är ett steg framöver så, eller om man råkar stå still så kommer han i alla fall att tappa förmågan att motstå tyngdkraften." Detta är bara ett exempel. Hur fan kan man göra så dålig research om man ger sig på att göra en sån här film? Fan, jag som bara har gjort en enda film i mitt liv hade kunnat göra detta bättre. /Palmemordetnörd :)
mongomoves (Anmäl)   2/7 2015
scener från ett postapokalyptiskt sverige.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hassel – Privatspanarna