Heat

Originaltitel: Heat
Regissör:Michael Mann
Utgivningsår:1995

Om Heat:

En strid mellan två män på varsin sida om lagen. Neil McCauley är kriminell - en av de bästa. Han och hans team imponerar till och med på detektiven Vincent Hanna. Det blir hans mål att sätta dit McCauley.

Titel: The Town
Originaltitel: Un Flic
Regissör: Jean-Pierre Melville
År: 1972
De kriminella

Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Ashley Judd, Diane Venora, Tom Sizemore, Jon Voight, Natalie Portman, Amy Brenneman, Mykelti Williamson, Wes Studi, Dennis Haysbert, Danny Trejo, Kevin Gage, William Fichtner, Hank Azaria, Ted Levine, Tom Noonan

Michael Mann

Drama, Kriminalare, Thriller

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Thriller Top 50
Diskussioner om Heat  (0 diskussioner)
Kommentarer om Heat (676 st)
Rai (Anmäl)   21:12 14/2
Den här filmen gillar jag!! Riktigt bra film alltså!!
RustyFilm (Anmäl)   22/12 2017
Snäpper upp min bedömning efter ny titt, det är 15 år sen senast då på DVD nu på en blu-ray utgåva. Det är inte ofta man ser kvalitetslyftet så tydligt som här. Tekniklyftet, men framförallt mycket lägre förväntan nu än då är nog orsak till det nya högre betyget eller så är det att HEAT blir bättre med åren. Aktningsvärt är hur Michael Mann med en såpass icke originell tjuv/polis intrig (för så var fallet redan på 90-talet) lyckas få till en så bra skapelse. Det är väl presenterade karaktärer vi bjuds på, förstklassigt foto, härligt ljud och otroligt väl balanserade actionscener (både våldsamt och realistiskt utan onödigt överdrivna explosioner). På skådespelar sidan är det väl De Niro som lyser mest som gangstern McCauley. Men här finns många stora skådisar
deswhip (Anmäl)   22/9 2017
Grymt bra och väldigt manlig "a man's gotta do what a man's gotta do" film. Snyggt filmad och bra karaktärer. Det är en kamp mellan huvudkaraktärerna, Pacino som snut och De Niro som skurk, som är extra intressant. Man har sympati för dem båda, de är båda coola, snygga och mycket kompetenta fast på olika sida av lagen. För en gång skull känner de båda huvudkaraktärerna inget hat utan istället en djup respekt sinsemellan. Detta trots att de jobbar/kämpar mot varandra på liv och död, jag önskar att fler filmer kunde använda det här greppet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   29/10 2016
Skådespelarna gör ju bra ifrån sig men själva filmen är bara seg och tråkig.
jep (Anmäl)   15/1 2016
Såg om den nu är tvungen att sänka den från från en 5:a till en 4:a, mycket beroende på Pacinos våldsamma överspel. Ska man se en riktigt bra film i denna genre rekommenderar jag Det vilda gänget. Det slår även denna film med hästlängder när det kommer till våld och blodighet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Heat