Hemligheter & lögner

Originaltitel: Secrets & Lies
Regissör:Mike Leigh
Utgivningsår:1996

Om Hemligheter & lögner:

Roxanne driver sin mor till vanvett. Cynthia har trasslat in sig i en förfärlig livslögn. Monica kan inte längre prata med sin man. Hortense har aldrig träffat sin mamma. Och Maurice, han håller bara käften. Det är hög tid att alla de hemligheter och lögner som i åratal snärjt in familjen Purley, avslöjas en gång för alla!

Titel: Medan åren går
Originaltitel: Viridiana
Regissör: Luis Buñuel
År: 1961
Viridiana

Brenda Blethyn, Marianne Jean-Baptiste, Claire Rushbrook, Timothy Spall, Phyllis Logan, Elizabeth Berrington, Lee Ross, Michele Austin, Lesley Manville, Ron Cook

Mike Leigh

Drama

Hemligheter och lögner

Frankrike, Storbritannien
Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Hemligheter & lögner  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hemligheter & lögner (90 st)
kakbakarn (Anmäl)   8/6 2018
Secret & Lies är varmare och har ett lite mer optmistiskt och sentimentalt hjärta än de andra filmerna av regissören som jag sett, vilket får vissa att tycka den här är mindre pure Leigh (särskilt jämfört med Naked) och mer av en sell-out. Själv tycker jag Leigh hittar balansen bra här och jag föredrar Secret & Lies framför de andra. Jag tyckte mycket bra om den!
Barneyk (Anmäl)   6/11 2017
Bra och Liegh är duktig på sånt här, men filmen drar ut på det lite mycket och hispigheten blir rejält påfrestande efter ett tag. Borde verkligen tonats ner något och kommit fram ibland istället för att konstant vara påträngande. Lyckas inte riktigt bygga upp min omtanke för karaktärerna fullt ut. Men alltså, det är väldigt bra. Bara inte nog till mer än en trea.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
yrkeschaufföre (Anmäl)   12/6 2017
När jag äntligen kommit in i filmen tog den slut!! Den enda karaktären jag gillade var Hortense, men de flesta var välspelade och historien intressant..
Memmem (Anmäl)   10/6 2017
Mycket bra släktdrama! Detta ögonöppnande engelska släktdrama vann Guldpalmen 1996. Man kan förstå att denna välgjorda och gripande engelska film fick detta världens finaste filmpris. Brenda Blethyn i en av huvudrollerna fick priset som bästa skådespelerska i Cannes. Filmen nominerades för fem oscar. Cynthia är en nervig, nästan hysterisk, mamma i 40-årsåldern, som arbetar på kartongfabrik. Hennes lillebror Maurice är en duktig, finkänslig, lugn fotograf, som alla litar på. Cynthia har en dotter som hon alltid är oense med, de gnatar ständigt på varandra. Cynthia känner sig olycklig och gråter mycket. Den ende som kan trösta henne är hennes lillebror. Optikern Hortense, i 20-årsåldern, besöker folkbokföringsbyrån i London i ett ärende. Utmärkt spelat av huvudrollerna Brenda Blethyn, som Cynthia, och Timothy Spall, som Maurice. Brenda visar en hel palett av känslor: nedstämdhet, förtvivlan, ilska, hopplöshet, förtröstan och glädje. Spall är stabilare, men visar mer nyanserade känslor. Bilder från bostäder, byrån, restauranger och åtskilliga utomhusscener. Närbilder som följer de olika känsloturerna. Följsam musik. Betyg: 4+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hemligheter & lögner