Henrik V

Originaltitel: Henry V
Regissör:Kenneth Branagh
Utgivningsår:1989

Om Henrik V:

Henry V drar i fält för att lägga Frankrike under det engelska imperiets fötter. Han tvingas strida både mot sina soldaters sviktande moral och sitt eget inre tvivel innan de drabbar samman med fienden i Agincourt - under ihållande spöregn, utrustade med dåliga vapen och mot en styrka som är sex gånger så stor.

Titel: Richard III
Originaltitel: Richard III
Regissör: Richard Loncraine
År: 1995
Genre: Drama, Krig
Film nr.: 1914
Richard III
Titel: En man för alla tider
Originaltitel: A Man for All Seasons
Regissör: Kenneth Branagh
År: 1996
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller
Hamlet

Kenneth Branagh, Emma Thompson, Paul Scofield, Derek Jacobi, Ian Holm, Judi Dench, Robbie Coltrane, Brian Blessed, Jay Villiers, Danny Webb, John Sessions, Richard Briers, Robert Stephens, Christian Bale, Geraldine McEwan, Michael Maloney

Kenneth Branagh

Drama, Action, Romantik, Krig

Storbritannien
Med i listor: William Shakespeare
Diskussioner om Henrik V  (0 diskussioner)
Kommentarer om Henrik V (50 st)
Krille80 (Anmäl)   8/11 2014
Kan man misslyckas om man har världens bästa krigsfilmsmanus till förfogandet. Nej, det går inte att misslyckas då det är Shakespeare som ligger bakom denna fantastiska historia. Jag rekommenderar er alla att gå igenom alla filmatiseringar som gjorts av Shakespeares verk och ni kommer upptäcka världens bästa filmmanusförfattare. 3+
Gordyal (Anmäl)   30/6 2014
Bitvis hutlöst tråkig, men språket är så snyggt och de shakespeareska replikerna så skickligt lästa och skådespelet så bra, att jag inte förmår mig att sätta den tvåa jag kanske borde. (7-/15)
Taandborste (Anmäl)   7/3 2013
Man får det man förväntar sig, liksom... Roligt med en ung Bale och Branagh är duktig, men det blir lätt till ett sömnpiller.
Grillo (Anmäl)   20/11 2011
Rent objektivt välgjord film, men de uråldriga replikerna gör sig löjliga på film och det gör att man inte bryr sig om filmen.
nathaliew (Anmäl)   20/1 2010
kenneth Branaghvet verkligen hur man gör en bra filmatisering av Shakespeares verk!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Henrik V