Henrik VIII

Originaltitel: Henry VIII
Regissör:Pete Travis
Utgivningsår:2003

Om Henrik VIII:

Brittisk dramaserie i två delar om den engelske 1500-talskungen Henrik VIII:s hårdföra 38-åriga styre. Henrik VIII:s första fru, Katarina av Aragonien, chockas av sin mans brutalitet när han kväser en revolt. Relationen kungaparet emellan försämras ytterligare när kungen får ögonen på den vackra hovdamen Anna Boleyn

Titel: Krut, förräderi och komplott
Regissör: Irving Pichel, Ernest B Schoedsack
År: 1932
Genre: Thriller, Äventyr
Mänskligt villebråd

Ray Winstone, Joss Ackland, Helena Bonham Carter, Emilia Fox, Pia Girard, Assumpta Serna, David Suchet, Emily Blunt, Charles Dance, Sean Bean, Daniel Webb, Terence Harvey, Clare Holman, Dominic Mafham, Hugh Mitchell, Michael Maloney, Mark Strong

Peter Morgan (I)

Drama, Romantik, Mini-serie, Biografi

Storbritannien
Diskussioner om Henrik VIII  (0 diskussioner)
Kommentarer om Henrik VIII (25 st)
idaho1981 (Anmäl)   12/3 2017
Väldigt välspelat och äkta (även om historien inte följer verkligheten). Snyggt och berörande. Visst kanske den skulle kallats The wifes of Henry VIII för där ligger fokus, men jag gillar det. Winstone är riktigt bra som Henry, men det är Bonham Carter som är den största behållningen som naturligt och snyggt växlar men stolthet, oro, sturskhet, kärlek och osäkerhet i rollen som Anne Boleyn, det är henne man minns och känner mest för.
spiel mit mir (Anmäl)   2/3 2014
Sett om den ett par ggr faktiskt, trots att den är så lång. Obehaglig men mycket fängslande! Se den!
MoulinRouge (Anmäl)   26/10 2013
Mycket snygg regi. Det känns nästan som att man är närvarande i filmen. Synd att det bara rörde sig kring hans fruar. Filmen kunde ha haft en frågeställning så man fått komma in lite djupare. Men skickligt sammansatt så man blev aldrig uttråkad. Man fick aldrig lära känna någon av karaktärerna riktigt. Men trovärdiga skådespelarinsatser i en sann vacker miljö.
tpb (Anmäl)   3/10 2011
Ray Winstone gör mig aldrig besviken.
kennert (Anmäl)   4/1 2009
Sevärd.