Henry & June

Originaltitel: Henry & June
Regissör:Philip Kaufman
Utgivningsår:1990

Om Henry & June:

Philip Kaufmans bländande film utforskar det erotiska drama som utspelade sig mellan två av 1900-talets viktigaste författare. När den unga författarinan Anais Nin möter den amerikanske författaren Henry Miller i Paris 1931 beger hon sig ut på en resa mot självkännedom och beskriver noggrant varenda upplevelse i sin dagbok. I sitt sökande efter nya sanningar blir Anais och Henry konstant utmanade och lockande av Henrys vansinnigt förförande fru June. Den bygger på utelämnade delar av Anais Nins dagböcker.

Titel: Mysteriet i Mouthe
Regissör: Tom Shankland
År: 2006
Genre: Drama, Kriminalare, Mysterium
Miss Marple: Mord per korrespondens

Kevin Spacey, Uma Thurman, Fred Ward, Richard E Grant, Maria de Medeiros, Brigitte Lahaie, Gary Oldman

Philip Kaufman, Rose Kaufman

Drama, Biografi

Diskussioner om Henry & June  (0 diskussioner)
Kommentarer om Henry & June (19 st)
KyLLo (Anmäl)   28/7 2018
En erotisk film om kärlek, sex och det psykologiska spelet.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Detta kärleksdrama lär bygga på händelser hämtade från fransk/amerikanska författarinnan Anais Nins dagböcker och handlar om hennes möte med den amerikanske författaren Henry Miller och hans fru June (verklighet eller fantasi ???). Mycke otrohet, egoism och erotik e’re. Snygg regi och scenografi. Synd att det är så låg kvalitet teknisk DVD kvalitet.
SilkyMoll (Anmäl)   23/6 2012
En vacker berättelse. Främst är det väl Anais berättelse om hennes sexuella "uppvaknande" men det är också en berättelse om klassamhället. Vacker som sagt och intressant men alldeles för lång! Den som skiner som mest klart i denna film är faktiskt Uma Thurman, mycket bra framträdande av henne!
Mlady Milenka (Anmäl)   8/4 2012
Jag tycker om den här filmen ungefär lika mycket som jag gillade Anais texter när jag läste dem, d.v.s. inte alls. Skådespeleriet från främst mannen som spelar hennes man här är hopplöst dåligt och dialogen filmen igenom är ganska så pinsam.
Grillo (Anmäl)   13/9 2010
Gillar verkligen skådisarna och mycket vacker film, men samtidigt är den lite svår att följa vilket kanske iofs var syftet... Fyra blir det trots allt, även om FT tippat att jag skulle sätta femma på den, vilket jag inte kan förstå.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Henry & June