Herkules

Originaltitel: Hercules
Regissör:Ron Clements, John Musker
Utgivningsår:1997

Om Herkules:

Herkules föds av gudar på det himmelska berget Olympen men blir bortrövad av underjordens härskare Hades. Istället för att dödas blir Herkules en av de dödliga och hamnar hos en vanlig familj på jorden. Han behåller dock en gudomlig gåva i form av enorm styrka. För att komma tillbaka till Olympen till sin far Zeus och mor Hera samt åter kunna bli en gud måste han bli en sann hjälte på jorden. Detta visar sig inte vara så enkelt. Samtidigt blir han förälskad i Meg som döljer något som kan hota hela världen. Baserad på karaktärer hämtade ur den grekiska mytologin.
Se filmen på iTunes

Regissör: Chris Buck, Kevin Lima
År: 1999
Genre: Drama, Familjefilm, Romantik, Äventyr
Tarzan

Tate Donovan (röst), Danny DeVito (röst), James Woods (röst), Susan Egan (röst), Rip Torn (röst), Bobcat Goldthwait (röst), Matt Frewer (röst), Hal Holbrook (röst), Barbara Barrie (röst), Samantha Eggar (röst), Josh Keaton (röst), Paul Shaffer (röst)

Ron Clements, Irene Mecchi, Don McEnery, John Musker, Bob Shaw, Barry Johnson

Komedi, Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, Äventyr, Fantasy

Recension Herkules

- cineasten89 sätter betyg 4 och skriver:
Inte för att jag är larvig, men jag älskar denna film som är en sorts hjältefilm fast mest Guds-son-är-en-stark-hjälte. Såg det på bio med min familj som åttaåring, och jag blev helt hänförd, fascinerad och berörd. Under samma period, tyckte jag att tecknade filmer var larvigt, men efter att ha sett den, visste jag att jag egentligen inom mig älskade tecknade filmer, och det är sådana filmer som...

Recension av Herkules - Läs hela!

Med i listor: Disney-klassiker
Diskussioner om Herkules  (0 diskussioner)
Kommentarer om Herkules (271 st)
dafreakish (Anmäl)   17:26 4/2
Oväntat charmig och bra Disney-film under den period då Disney inte direkt gjorde sina bästa filmer. Snabb och effektiv story och med ordentligt tempo gör att man dras med. Musiken är dock ett minus.
Rai (Anmäl)   10/12 2017
Alldeles för skrikig för min del!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
helt ok
Sarakin76 (Anmäl)   17/4 2017
Helt ok men ingenting spesielt.
RadioSaga (Anmäl)   9/4 2017
Åh, denna film - så sevärd för alla åldrar!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Herkules