Herkules

Originaltitel: Hercules
Regissör:Ron Clements, John Musker
Utgivningsår:1997

Om Herkules:

Herkules föds av gudar på det himmelska berget Olympen men blir bortrövad av underjordens härskare Hades. Istället för att dödas blir Herkules en av de dödliga och hamnar hos en vanlig familj på jorden. Han behåller dock en gudomlig gåva i form av enorm styrka. För att komma tillbaka till Olympen till sin far Zeus och mor Hera samt åter kunna bli en gud måste han bli en sann hjälte på jorden. Detta visar sig inte vara så enkelt. Samtidigt blir han förälskad i Meg som döljer något som kan hota hela världen. Baserad på karaktärer hämtade ur den grekiska mytologin.
Se filmen på iTunes

Regissör: Chris Buck, Kevin Lima
År: 1999
Genre: Drama, Familjefilm, Romantik, Äventyr
Tarzan

Tate Donovan (röst), Danny DeVito (röst), James Woods (röst), Susan Egan (röst), Rip Torn (röst), Bobcat Goldthwait (röst), Matt Frewer (röst), Hal Holbrook (röst), Barbara Barrie (röst), Samantha Eggar (röst), Josh Keaton (röst), Paul Shaffer (röst)

Ron Clements, Irene Mecchi, Don McEnery, John Musker, Bob Shaw, Barry Johnson

Komedi, Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, Äventyr, Fantasy

Recension Herkules

- m86 sätter betyg 4 och skriver:
90-talet var nog en storslagen tid för Disney. Musikalfilmerna med kompad musik utav Alan Menken så ville alla barn gå och se det senaste mästerverket efter den andra. 1997 tog Disney sig an den grekiska mytologin och gjorde en film som även den blev en stor succé: "Herkules". Uppe på Olympen föds Herkules och hans pappa Zeus är stolt och glad. Men det är inte hans så kallade farbror Hades (härskaren...

Recension av Herkules - Läs hela!

Med i listor: Disney-klassiker
Diskussioner om Herkules  (0 diskussioner)
Kommentarer om Herkules (272 st)
Ful_fisk (Anmäl)   16:29 12/5
Ganska rolig, ganska snygg och ganska gemytlig. Tempot är dock på tok för högt för att man ska landa i filmen och bli engagerad, mycket i filmen känns genomstressat. Men visst fungerar den, barnen lär knappast klaga och de vuxna kan även glädja sig åt blinkningarna till den grekiska mytologin, kändis-varumärken, gospel-musiken och några coola animations-grejer. Sevärd Disney!
dafreakish (Anmäl)   17:26 4/2
Oväntat charmig och bra Disney-film under den period då Disney inte direkt gjorde sina bästa filmer. Snabb och effektiv story och med ordentligt tempo gör att man dras med. Musiken är dock ett minus.
Rai (Anmäl)   10/12 2017
Alldeles för skrikig för min del!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
helt ok
Sarakin76 (Anmäl)   17/4 2017
Helt ok men ingenting spesielt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Herkules