Hero

Originaltitel: Ying Xiong
Regissör:Zhang Yimou
Utgivningsår:2002

Om Hero:

Utspelas i Kina när kungen av Qin, den blivande förste kejsaren, är i färd med att erövra det krigshärjade landet. Tre farliga och målmedvetna motståndare - Brutna Svärdet, Yrsnö och Sky - planerar att mörda kungen. Men en fjärde mördare - Namnlös - har sin egen uppfattning om vad som krävs för att utföra mordet.
Se filmen på Plejmo

År: 2004
Genre: Drama, Action, Romantik, Äventyr, Fantasy
Flying Daggers
Titel: Den gyllene blommans förbannelse
Originaltitel: Man cheng jin dai huang jin jia
Regissör: Zhang Yimou
Regissör: Ng Min-kun
År: 1993
Genre: Fantasy
Deadful Melody

Jet Li, Maggie Cheung, Tony Leung Chiu-wai, Donnie Yen, Zhang Ziyi, Chen Daoming, Yuan Liu-zhong, Qin Yan, Yong Zheng-tia, Yang Chang-xiao

Li Feng, Wang Bin, Zhang Yimou

Action, Äventyr

Ying Hung

Kina, Hongkong

Recension Hero

- Juanito sätter betyg 3 och skriver:
Zhang Yimous Hero handlar om Namnlös (Jet Li) som kommer till kungen av Qin med bud om att han har oskadliggjort tre lönnmördare, Sky, Brutna Svärdet och Yrsnö, som haft planer på att mörda kungen. I tillbakablickar, där Namnlös besegrar en efter en av sina motståndare i spektakulära stridsscener, får vi se hur detta har gått till. Eller får vi det? Namnlös har inte helt rent mjöl i påsen visar det...

Recension av Hero - Läs hela!

Med i listor: Asien, Episk Wuxia, Filmtipsets Topp 250, Lönnmördare, Populärt och billigt
Diskussioner om Hero  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hero (1203 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
Duke Igthorn (Anmäl)   4/2 2017
Jag rankar denna som den allra bästa Wuxia-filmen. Poetiskt vacker och spännande vändningar i storyn.
foppa99 (Anmäl)   22/3 2016
såg om den: o den e fortfarande en av mina absoluta favoriter. vacker e bara förnamnet.
Dele (Anmäl)   16/3 2016
Fantastiskt snygg, och med en ganska bra handling också. En positiv överraskning!
Sarakin76 (Anmäl)   2/3 2016
Senker fra 5 til fire plus. Fortsatt en av de visuelt mest imponerende filmer dog.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hero