Het sol

Originaltitel: Plein soleil
Regissör:René Clément
Utgivningsår:1960

Om Het sol:

Fransk-italiensk thriller om ung amerikan i Italien med uppdrag att övertyga en jämnårig jet-setare att resa hem till Amerika. Filmatisering av boken The Talented Mr. Ripley skriven av Patricia Highsmith.

Titel: Den amerikanske vännen
År: 1960
Genre: Drama, Romantik, Mysterium
Väninnorna
Titel: Fällande bevis
Originaltitel: Chase a Crooked Shadow
Regissör: Michael Anderson
År: 1958
Genre: Thriller, Mysterium
Fällande bevis

Alain Delon, Maurice Ronet, Marie Laforêt, Elvire Popesco, Erno Crisa, Billy Kearns, Frank Latimore, Ave Ninchi

Paul Gégauff, René Clément

Kriminalare, Thriller

Purple Noon

Frankrike, Italien
Med i listor: Tom Ripley
Diskussioner om Het sol  (0 diskussioner)
Kommentarer om Het sol (53 st)
Manko (Anmäl)   5/4 2018
Riktigt bra. Häftigt hur berättelsens perspektiv får en att heja på en ganska ful filur.
Raggarn (Anmäl)   17/3 2018
Suverän film där Delon är som klippt och skuren för rollen. Gamla vackra miljöer och det blir aldrig tråkigt. Intressant hela tiden hur Mr Ripley ska få ihop det hela
Snah (Anmäl)   9/2 2017
Inte riktigt på samma nervkittlande nivå som remaken.
AlbinWesley (Anmäl)   7/10 2015
Tycker den är enastående stilig att titta på, helt klart. Hantverksmässigt är det mesta på topp. Men jag upplever ändå inte att den har riktigt samma nerv som Minghellas version har... men den var det väldigt många år sen jag såg å andra sidan. Nåväl, ingen anledning att jämföra egentligen, tycker den här var super. Tappar dock, åtminstone för mig, på att man inte skrivit om karaktärer osv för att passa franska produktionen.
Hypostas (Anmäl)   31/12 2014
Det idiotiska slutet sänker betyget från en svag trea till en tvåa. Men annars är det en trevlig och småputtrig thriller. Dock lite trist att man kan storyn så bra vid det här laget. Då blir det aldrig särskilt spännande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Het sol