Hets

Originaltitel: Hets
Regissör:Alf Sjöberg
Utgivningsår:1944

Om Hets:

Den fruktade latin-lektorn Caligula utövar ett skräckvälde över sina elever. I centrum står gymnasieeleven Jan-Erik som har extra svårt att stå ut med Caligulas välde.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Kris
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1946
Kris
Titel: Själen är större än världen
Originaltitel: Själen är större än världen
Regissör: Stefan Jarl
År: 1985
Själen är större än världen
Titel: Fifflaren
Originaltitel: The Hustler
Regissör: Robert Rossen
År: 1961
Fifflaren

Mai Zetterling, Alf Kjellin, Olof Winnerstrand, Stig Järrel, Stig Olin, Hugo Björne, Gösta Cederlund, Jan Molander, Märta Arbin, Olav Riégo

Ingmar Bergman

Drama

Torment

Sverige
Med i listor: 40-tal Top 50, Guldpalmer
Kommentarer om Hets (204 st)
Redheaded (Anmäl)   19/12 2018
Den här filmen har jag sett om och om igen. Scenerna med Caligula är fantastiskt bra!! Älskar Järrel i den här filmen! Saknar dock de bortklippta scenerna med just honom (som Järrel nämnt i intervjuer). Skulle väldigt gärna se dem, men hur får man tag på dem?? Kan bara hoppas de finns kvar och ges ut, kanske som bonusmaterial eller en oklippt version. Det svartvita formatet förhöjer stämningen i filmen (eller snarare sänker stämningen till ett mörkare läge...). 👍
Memmem (Anmäl)   13/7 2018
Utmärkt drama om att bli vuxen! Detta drama är mycket Ingmar Bergmansk, men det är Alf Sjöberg som regisserat filmen och Bergman som skrivit manuset, delvis baserat på egna skolupplevelser. Jag har via släktingar hört talas om den stränge, konfliktfyllde läraren, som alltså fanns i verkligheten och var lärare åt Bergman själv. Det är bara några veckor kvar till den hägrande studentexamen. En klass gymnasiepojkar försöker stå ut fram till examen, framför allt är det latinläraren som plågar dem. De har gett honom öknamnet Caligula, efter den tokige kejsaren. Jan-Erik är en av pojkarna. Han har mycket i huvudet, studierna sinkas av hans förbindelse med en lite oanständig flicka, Bertha, som står i en tobaksaffär. Tillvaron kompliceras av att hon dessutom har en affär med Caligula, som skrämmer även henne. Mycket väl spelat av huvudrollernas Alf Kjellin, Mai Zetterling och Stig Järrel som Caligula. Dramatiska bilder från Södra Latin, Jan-Eriks pampiga föräldrahem och Berthas enkla hem. Dramatisk musik ackompanjerar händelserna. Filmen ger stort utrymme för reflexioner om den psykologiska utvecklingen hos huvudpersonerna. Betyg: 4½-
HerrNenne (Anmäl)   11/7 2018
Bra hela vägen som lämnar en ofullständig på något vis. Presentationen av karaktärerna och relationerna (speciellt när det går över till expressionism) är bättre än avslutandet av desamma.
haajen (Anmäl)   11/7 2018
Mycket snygg film med noir-känsla, många superba scener men också rätt seg emellanåt, inte så värst engagerande story. Det man minns är fotot och suveräne Järrel.
Nalleman (Anmäl)   12/6 2018
Mycket bra film som tål att ses om och om igen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hets