Hets

Originaltitel: Hets
Regissör:Alf Sjöberg
Utgivningsår:1944

Om Hets:

Den fruktade latin-lektorn Caligula utövar ett skräckvälde över sina elever. I centrum står gymnasieeleven Jan-Erik som har extra svårt att stå ut med Caligulas välde.
Se filmen på Plejmo

Titel: Ole dole doff
Originaltitel: Ole dole doff
Regissör: Jan Troell
År: 1968
Ole dole doff
Titel: Själen är större än världen
Originaltitel: Själen är större än världen
Regissör: Stefan Jarl
År: 1985
Själen är större än världen
Titel: Fifflaren
Originaltitel: Depuis qu'Otar est parti
Regissör: Julie Bertuccelli
År: 2003
Breven från Otar

Mai Zetterling, Alf Kjellin, Olof Winnerstrand, Stig Järrel, Stig Olin, Hugo Björne, Gösta Cederlund, Jan Molander, Märta Arbin, Olav Riégo

Ingmar Bergman

Drama

Torment

Sverige
Med i listor: 40-tal Top 50, Guldpalmer
Kommentarer om Hets (203 st)
Memmem (Anmäl)   01:16 13/7
Utmärkt drama om att bli vuxen! Detta drama är mycket Ingmar Bergmansk, men det är Alf Sjöberg som regisserat filmen och Bergman som skrivit manuset, delvis baserat på egna skolupplevelser. Jag har via släktingar hört talas om den stränge, konfliktfyllde läraren, som alltså fanns i verkligheten och var lärare åt Bergman själv. Det är bara några veckor kvar till den hägrande studentexamen. En klass gymnasiepojkar försöker stå ut fram till examen, framför allt är det latinläraren som plågar dem. De har gett honom öknamnet Caligula, efter den tokige kejsaren. Jan-Erik är en av pojkarna. Han har mycket i huvudet, studierna sinkas av hans förbindelse med en lite oanständig flicka, Bertha, som står i en tobaksaffär. Tillvaron kompliceras av att hon dessutom har en affär med Caligula, som skrämmer även henne. Mycket väl spelat av huvudrollernas Alf Kjellin, Mai Zetterling och Stig Järrel som Caligula. Dramatiska bilder från Södra Latin, Jan-Eriks pampiga föräldrahem och Berthas enkla hem. Dramatisk musik ackompanjerar händelserna. Filmen ger stort utrymme för reflexioner om den psykologiska utvecklingen hos huvudpersonerna. Betyg: 4½-
HerrNenne (Anmäl)   16:13 11/7
Bra hela vägen som lämnar en ofullständig på något vis. Presentationen av karaktärerna och relationerna (speciellt när det går över till expressionism) är bättre än avslutandet av desamma.
haajen (Anmäl)   11:21 11/7
Mycket snygg film med noir-känsla, många superba scener men också rätt seg emellanåt, inte så värst engagerande story. Det man minns är fotot och suveräne Järrel.
Nalleman (Anmäl)   18:07 12/6
Mycket bra film som tål att ses om och om igen.
Rai (Anmäl)   19:51 11/2
Den här filmen är obehagligt bra!!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hets