Betyg idag: 1 016 Besökare idag: 4 686

Originaltitel: Hidden Figures
Regissör:Theodore Melfi
Utgivningsår:2016

Om Dolda tillgångar:

Ett team av afroamerikanska kvinnor förser NASA med viktiga matematiska uppgifter som behövs för att lansera programmets första lyckade rymduppdrag.

Titel: Niceville
Originaltitel: Lion
Regissör: Garth Davis
År: 2016
Lion

Taraji P Henson, Octavia Spencer, Janelle Monáe, Kevin Costner, Kirsten Dunst, Jim Parsons, Mahershala Ali, Aldis Hodge, Glen Powell, Kimberly Quinn, Olek Krupa, Kurt Krause, Donna Biscoe, Saniyya Sidney, Ariana Neal, Zani Jones Mbayise, Lidya Jewett

Theodore Melfi, Allison Schroeder

Drama, Biografi

Med i listor: Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om Dolda tillgångar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dolda tillgångar (26 st)
mammene (Anmäl)   22:46 21/7
Intressant hur många filmer det gjorts om rymdprogrammet, men här med en annan vinkling, lite mer innanför väggarna och om dem som kanske inte har synts så mycket, allt arbete bakom. Samtidigt bakades den rasism som förekom på ett lite annorlunda vis in. Det utfördes i en lättsam ton, men jag tyckte budskapet gick fram.
Sture Stenhög (Anmäl)   00:38 21/7
En intressant historia, men hade jag fått bestämma så hade filmatiseringen av den inte sett ut så här. Jag hade föredragit om det hade varit mindre trams, mindre publikfrieri, och inte alls så här dramaturgiskt vässat. Jag hade helt enkelt velat ha en seriös film som ligger nära den sanna historien. Men nu fick vi den här filmen istället, så jag får väl försöka bedöma den för vad den är, och då får jag väl säga att den ändå fungerar till hyfsad belåtenhet. Grundhistorien slarvas trots allt inte bort helt, och mycket av styrkan ligger i att det är en film om rymdprogrammet och om medborgarrättsrörelsen på samma gång. Mest uppskattar jag att man får följa arbetet bakom kulisserna på NASA, men också att filmen förstår vilken slags rasism som bör ha rått där. Det här är inte den ku klux klan-rasism som det oftast är lättast att slänga på publiken, det är istället en civiliserad och passiv-aggressiv form av rasism. Jag gillar dessutom att man har lyckats undvika en stereotyp idealistkaraktär, istället får vi en Kevin Costner som främst tycks drivas av uppnå resultat, och rasismen står i vägen för detta. Sedan är det också en underhållande rulle, jag kan inte förneka det. Så en svag trea måste den väl få
wiberga (Anmäl)   10:40 5/7
Jag föll pladask för den här filmen! Kanske för att jag älskar rymdprogrammen, men även skådespeleriet, handlingen och ja... ALLT, var riktigt jävla bra!
annri9 (Anmäl)   19:58 23/6
Söt film men kanske inte så trovärdig och känns även ganska ytlig även om den ska vara baserad på en sann händelse. Men den är sevärt trots allt och enbart en skön film som inte går in på djupet, vilket kan vara avkopplande.
DIProgan (Anmäl)   02:42 23/6
Känns lite splittrad med mycket omotiverad kringstory speciellt kring kärleksrelationerna som gör filmen för lång och att den tappar fart emellanåt. Hade lätt kunnat gjorts annorlunda för bättre betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dolda tillgångar