High Fidelity

Originaltitel: High Fidelity
Regissör:Stephen Frears
Utgivningsår:2000

Om High Fidelity:

Rob Gordon äger en skivaffär på fallrepet i Chicago där han säljer musik på det gammalmodiga sättet - på vinyl. Han är en självlärd musikentusiast som tillbringar sina dagar i skivbutiken Championship Vinyl med sina två anställda, Dick och Barry. Även om de är levande uppslagsverk när det gäller popmusik, har koll på allt som gäller musikvärlden och skriver fem-i-topplistor över sina favoritlåtar baserade på olika kriterier, är de värdelösa på att hjälpa Rob när hans flickvän Laura lämnar honom. Medan Rob försöker komma till klarhet över sina misslyckade försök att få kärlek och lycka, upptäcker han att han mot sin vilja dras in i vuxenvärlden?

Titel: (500) Days of Summer
Originaltitel: Singles
Regissör: Cameron Crowe
År: 1992
Singles

John Cusack, Joan Cusack, Tim Robbins, Catherine Zeta-Jones, Lisa Bonet, Jack Black, Iben Hjejle, Todd Louiso, Lili Taylor, Natasha Gregson Wagner, Bruce Springsteen, Joelle Carter, Drake Bell, Sara Gilbert, Chris Rehmann, Ben Carr, Shannon Stillo

Steve Pink, John Cusack, DV DeVincentis, Scott Rosenberg

Drama, Komedi, Romantik

Storbritannien, USA

Recension High Fidelity

- nilleo sätter betyg 4 och skriver:
Vi möter tillsammans i denna romantiska klockrena musiksatir tre ofrivilligt sammansvärjda kompisar som tillbringar dagarna tillsammans i Rob Gordons skivaffär. Med dagarna reder Rob ut sina fem i topplistor och försöker finna en djupare mening med livet genom musikens budskap. Tidigt i filmen redovisar han sin fem-i-topplista över de mest besörjda gamla flickvänner som han haft. Det blir ganska...

Recension av High Fidelity - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om High Fidelity  (0 diskussioner)
Kommentarer om High Fidelity (635 st)
stgurgel (Anmäl)   22/12 2018
En del tänkvärt riktiga känslor men mrst irriterande och osympatiska karaktärer och långt ifrån nördig nog
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
ingen höjdare
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Hade förväntat mycket mer av det här. I mina ögon är detta ett misslyckande i konsten att överföra en intressant roman till film. Upplägget är tradigt. Kanske filmens ljudspår kan användas till en bokCD. Bilderna är inte till någon större glädje. Jag överdriver nog, men filmen är ingen riktig höjdare.
Stygga-Vargen (Anmäl)   17/7 2016
Det är inte ofta jag tycker att en film är bättre än boken men så är det faktiskt med High Fidelity. Musikintresserad och vinylsamlare som jag är kan jag inte låta bli att identifiera mig lite med Rob. Jag var 12 när jag såg den första gången och jag tycker faktiskt den är minst lika bra idag som den var då. Bra skådespelare och grymt bra musik!
Grillo (Anmäl)   18/2 2016
Njäe... Filmen funkar sådär men huvudpersonen känns som ett sånt svin i sina handlingar (tänker bara på sig själv) att jag får lite dålig eftersmak. Rätt kul att titta på men desto mindre kul att fundera över. Sen känns indiestuket och Jack Blacks trötta humor (som kanske var ny och fräsch 2000 men inte utvecklats ett dyft sen dess och nu är uttjatad och tråkig) rätt så förlegat.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till High Fidelity