Highlander

Originaltitel: Highlander
Regissör:Russell Mulcahy
Utgivningsår:1986

Om Highlander:

Det finns ett antal män i världen som är odödliga, bland annat den ondskefulle Kurgan och den gode McLeod. I parallella handlingar skildras McLeods liv som skotsk klanmedlem på 1500-talet och hans slutliga sammandrabbning med Kurgan i 1980-talets New York.

Titel: Highlander: The Source
Regissör: Russell Mulcahy
År: 1991
Genre: Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Highlander 2

Christopher Lambert, Sean Connery, Clancy Brown, Roxanne Hart, Beatie Edney, Alan North, Jon Polito, James Cosmo, Sheila Gish, Hugh Quarshie, Christopher Malcolm, Peter Diamond, Billy Hartman, Celia Imrie, Alistair Findlay, Edward Wiley, James McKenna

Larry Ferguson, Peter Bellwood, Gregory Widen

Action, Äventyr, Fantasy

Storbritannien

Recension Highlander

- Rollywood sätter betyg 3 och skriver:
En sann 80-talsklassiker som hör hemma bland kultfilmerna. Den numera bortglömde Christopher Lambert gjorde stor succé när denna banbrytande film kom upp på bioduken. Historien om en man som är dömd att leva för evigt blev ett slående koncept hos publiken. Med Sean Connery i en orginell biroll och bra komponering av ett av tidernas största rockband Queen har detta verk gått till historien.

Recension av Highlander - Läs hela!

Diskussioner om Highlander  (0 diskussioner)
Kommentarer om Highlander (348 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Jaganatha (Anmäl)   29/7 2017
Den här filmen är ännu en i raden av filmer från 80-talet som inte har åldrats väl alls. Utöver Clancy Browns skurk finns här väldigt lite att berömma. Regissören var mest känd för att ha regisserat musikvideor för MTV. Det går nästan inte att bli mer passé än MTV. Det skulle väl vara Highlander 2 då...
andmoreagain (Anmäl)   19/8 2016
(Omtitt) Det enda jag mindes var att fölk högg huvuden av varandra samt att Sean Connery svingade svärd i skotska höglandet. Överraskande tyckte jag, med vuxna ögon, att den var rätt häftig och Lambert med en illa vald trenchcoat är en fröjd...och Clancy Brown...vilken ruskig typ!
Engravadlax (Anmäl)   23/7 2016
För en film som kretsar kring svärdfajter så kan man ju tycka att det borde gå att leverera trovärdig och gripande actionkoreografi när japanerna har lyckats i flera decennier innan denna kom ut. Kanske kan bli en vettig remake som påpekat.
Kayzyn (Anmäl)   13/6 2015
Nostalgi!