Hilary and Jackie

Originaltitel: Hilary and Jackie
Regissör:Anand Tucker
Utgivningsår:1998

Om Hilary and Jackie:

Filmen är en biografisk skildring av den berömda cellisten Jacqueline Du Pres tragiska liv och om hennes komplexa och nära förhållande till sin äldre syster. Den ena ger upp allt för musiken - den andra väljer att ge upp musiken. Ingetdera visar sig vara ett självklart eller enkelt val.

Titel: Filmen jag inte pratar om längre
Originaltitel: Filmen jag inte pratar om längre
Regissör: Jesper Ganslandt, Martin Degrell
År: 2009
Filmen jag inte pratar om längre
Titel: Frihet bakom galler
Originaltitel: Frihet bakom galler
Regissör: Nima Sarvestani
År: 2012
Frihet bakom galler
Titel: Tillbaka till Yorkshire
Originaltitel: And When Did You Last See Your Father?
Regissör: Anand Tucker
Regissör: Christoph Lauenstein, Wolfgang Lauenstein
År: 1989
Film nr.: 19198
Balance

Emily Watson, Rachel Griffiths, James Frain, David Morrissey, Charles Dance, Celia Imrie, Rupert Penry-Jones

Piers du Pré, Frank Cottrell Boyce, Hilary du Pré

Drama

Storbritannien
Med i listor: Riktiga musiker
Diskussioner om Hilary and Jackie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hilary and Jackie (22 st)
Adoniram (Anmäl)   20/10 2017
En av de evigt stora cellisterna. Intressant film med skicklig Emily Watson, men den verkliga historien var tillräckligt sorglig utan att man behövt lägga till dessa snaskigheter.
39steps (Anmäl)   13/8 2013
Den här filmen tycker jag mycket om! Välgjord, intressant och gripande om systrarna Du Pres liv. Alla skådespelare är bra och känns rätt i sina roller, i synnerhet Emily Watson som är helt fantastisk och förmodligen gör sitt livs roll, hon borde fått en oscar.
Gigi1943 (Anmäl)   5/8 2013
Mycket stark och dramatisk film, gillade den skarpt. Det märkliga är att jag kände igen en enda scen så jag har nog sett den tidiare utan att minnas detta. Men nu kommer jag aldrig att glömma den.
C_Gable (Anmäl)   15/5 2013
Sevärd!
modellen (Anmäl)   13/10 2007
jag tycker inte om barnskådespelarna. förmodligen är den här filmens största förtjänst manuset, historien bakom. beskrivningen här stämmer inte alls med filmen, tycker jag. ingen av dem ger väl upp någonting. de valde ju inte allt själva och om de valde någonting verkar det inte ha varit ett uppgivande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hilary and Jackie