Himmel och helvete

Originaltitel: Tengoku to jigoku
Regissör:Akira Kurosawa
Utgivningsår:1963

Om Himmel och helvete:

En affärsman hamnar i ett svårt dilemma. Han är beredd att offra sin förmögenhet då hans son kidnappas, men upptäcker att kidnapparna tagit fel och har tagit chaufförens son...

Titel: Cruel Gun Story
Genre: Action, Kriminalare, Mysterium
Film nr.: 20863
Youth of the Beast
Titel: Onda män sover gott
Originaltitel: Warui yatsu hodo yoku nemuru
Regissör: Akira Kurosawa
År: 1960
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Onda män sover gott
Titel: A Colt Is My Passport
Originaltitel: Koruto wa ore no pasupoto
Regissör: Takashi Nomura
Regissör: Seijun Suzuki
År: 1967
Genre: Action, Kriminalare
Märkt för mord

Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Kyôko Kagawa, Tatsuya Mihashi, Yutaka Sada, Nobuo Nakamura, Isao Kimura, Tatsuya Nakadai, Tsutomu Yamazaki, Takeshi Katô, Yûnosuke Itô, Jun Tazaki, Minoru Chiaki, Masahiko Shimazu, Eijirô Tôno, Kin Sugai, Yoshio Tsuchiya

Hideo Oguni, Eijirô Hisaita, Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa, Hayakawa Shobo

Drama, Kriminalare, Thriller

High and Low, Heaven and Hell

Japan

Recension Himmel och helvete

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
När en affärsmans son kidnappas är pappan beredd på att offra allt för att få tillbaka sin son. Det visar sig att kidnapparen har tagit fel barn, nämligen chaufförens son och frågan är hur mycket affärsmannen vill riskera för att rädda barnet. Kurosawa visar än en gång vilken perfekt regissör han är i denna drama/kriminalare som utspelar sig i realtid. Liksom De sju samurajerna är denna film uppdelad...

Recension av Himmel och helvete - Läs hela!

Kommentarer om Himmel och helvete (70 st)
Zebulonm (Anmäl)   16/11 2018
Riktigt bra.
Strongbow (Anmäl)   27/6 2017
Det här var en film helt i min smak. Flera dimensioner som vävs samman i visuell perfektion (dans-scenen på klubben!). Det moraliska dilemmat går över i en spännande noir-deckare och den underliggande samhällskritiken är precis lagom subtil. Snyggt herr Kurosawa.
tänkpådöden (Anmäl)   27/12 2016
Suverän på alla sätt. Den första Kurosawa-film som verkligen engagerat mig. Såg "De sju samurajerna" och insåg (ännu en gång) att jag verkligen inte gillar krigs- eller samurajfilmer... Det här var dock något helt annat. Tokigt bra!
Volantis (Anmäl)   19/6 2015
Väldigt spännande och välspelad. Toshiro Mifune måste vara en av de mest karismatiska skådespelarna jag har sett. Så ja, Kurosawa levererar, som vanligt.
Lilla prinsen (Anmäl)   8/1 2015
De inledande 55 minuterna omtumlar en halvt som en intrinsikalt vacker studie av människor i rummet. Sedan kurrar det på.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Himmel och helvete