Hiroshima – min älskade

Regissör:Alain Resnais
Utgivningsår:1959
Antal betyg:2039 betyg

Om Hiroshima – min älskade:

I Hiroshima möts en fransk skådespelerska och en japansk arkitekt. Under en enskild natt utlever de en passionerad förälskelse och anförtror varandra sina livsöden. De älskande dröjer sig kvar, oförmögna att stanna, oförmögna att lämna varandra, förlorade i ett evigt nu.

Titel: Yrke: Reporter

Marguerite Duras

Drama, Romantik, Krig

Frankrike, Japan
Med i listor: 50-tal Top 50, Krig Top 50, Pembletons favorit-soundtrack
Diskussioner om Hiroshima – min älskade  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hiroshima – min älskade (190 st)
zonk (Anmäl)   18:56 4/8
Första kvarten är intressant, sedan blir det mest Hiroshima - min sega.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Barneyk (Anmäl)   11/3 2017
Bitvis makalöst fin och det är något hypnotiskt över dialogen som ligger över bilderna under den inledande kvarten. Sen händer det liksom inte så mycket, det är ett starkt livsöde och starka oväntade möten är speciellt. Men jag dras inte in. Är ändå väldigt fint fram till sista halvtimmen-kvarten som känns evighetslång och jag bara väntar på att det ska ta slut. Där tappar den definitivt trean. Jag kan se dess storhet, men mig tilltalar den inte tillräckligt.
Roswall (Anmäl)   23/2 2016
Fantastiskt vacker i både dialog och foto. Jag sitter som förtrollad stora delar av den. Temat är intressant och skickligt berättat, hur mycket är vi vårat förflutna och hur mycket söker vi det vi en gång upplevt hos nya människor? Tänker på citat från Magnolia "We might be through with the past, but the past ain't through with us."
hestret (Anmäl)   9/3 2014
En riktig filmklassiker som tyvärr inte griper tag i mig riktigt. Behållningen av filmen kom helt enkelt inte från att jag var särskilt investerad i varken Japans historia, parets historia, parets framtid eller något i den stilen, utan mer att man satt och beundrade de olika filmhistoriska delarna. Fotot och det visuella berättandet är finfint; Duras dialog är stundtals utsökt, stundtals för högtravande och melodramatisk samtidigt; klippningen är i en surrealistiskt precis rytm och Riva gör en mycket spännande rolltolkning. Resnais tittar ju ofta på minnen - både personliga och samhälleliga - och det gillar jag verkligen, men vet inte riktigt om han behandlade så smooth han kunde ha gjort det här. Men mycket möjligt att man bara inte fångar allt också. Men det här är ju en liten besvikelse med tanke på rykte och regissör och jag sätter en stark trea. Den har ändå så pass många enskilt bra grejer. 65/100
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hiroshima – min älskade