Hiss till galgen

Originaltitel: Ascenseur pour l'échafaud
Regissör:Louis Malle
Utgivningsår:1958

Om Hiss till galgen:

Florence och Julien planerar mordet på Florence make, Simon, som även är Juliens chef. Julien utför mordet så att det ser ut som självmord. Men genom omständigheter hinner han inte komma därifrån och träffa Florence som det var bestämt. Samtidigt stjäl två ungdomar hans bil vilket leder till fler problem...
Se filmen på Plejmo

Regissör: Ron Hankison, Gavin Rapp
År: 2009
Genre: Drama, Kriminalare
Trapped

Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Georges Poujouly, Yori Bertin, Jean Wall, Lino Ventura, Elga Andersen, Sylviane Aisenstein, Micheline Bona, Gisčle Grandpré, Jacqueline Staup, Marcel Cuvelier, Gérard Darrieu, Charles Denner, Hubert Deschamps

Louis Malle, Roger Nimier

Drama, Kriminalare, Thriller

Elevator to the Gallows

Frankrike
Diskussioner om Hiss till galgen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hiss till galgen (54 st)
KimEkberg (Anmäl)   10/12 2018
väldigt konstfärdig film på alla sätt och vis, men gillar inte riktigt ödets-ironi-grejen, men kanske var för nära efter att ha fått överdosen i Buster Scragg. Tycker Moreau är lite underanvänd, och att filmens början lovar om en mer lösryckt och öppen struktur. Men ändå, hiss till galgen, underbart koncept.
apfigur (Anmäl)   1/12 2018
Det enda jag har att anmärka på är att det är högst orimligt, när snubben precis fastnat i hissen, att istället för att börja panikbanka och skrika på dörren så ba chillar han och röker cigg i äkta främlingslegionärstil. Fransoser, amirite? Annan orimlighet är att Louis Malle var blott 24 bast när han fick till den här. Orson Welles kan alltså äta ut sitt hjärta. I övrigt supertät i sitt berättande och väldigt tillfredsställande i temat "ödets ironi". Den noiraste av filmtitlar jag kan tänka mig. Miles Davis smäktande trumpet blåser liv i den dystra stämningen kring Jeanne Moreaus vandring i natten och allt känns fulländat.
#54 (Anmäl)   9/8 2016
Jag gillar faktiskt det allra mesta med den här filmen.
Hypostas (Anmäl)   7/1 2016
Stilsäker svartvit film, av Louis Malle, men långt i från det mästerverk som många vill få det till. Det finns alldeles för många luckor i intrigen och imbecilla beslut av huvudpersonerna. Dessutom är den unga tjejen (som spelar blomsterflickan) en riktigt kass skådis. Men filmen är trevlig, underhållande, och ruggigt snygg, så det blir en stark trea i betyg.
Jompalompier (Anmäl)   21/10 2014
Väldigt spännande och man undrar hela vägen fram till slutet hur det ska gå.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hiss till galgen