Hjärta av glas

Originaltitel: Herz aus Glas
Regissör:Werner Herzog
Utgivningsår:1976

Om Hjärta av glas:

En liten by är helt beroende av sin glasfabrik för försörjning. När fabrikens ägare oväntat dör tar han med sig den hemliga formeln för rubinglaset i graven. En formel han en gång fått från en kringvandrande apokalyptisk visionär. Hans son försöker återskapa rubinglaset för att rädda fabriken och byn från undergång.

Titel: Beer Chase
Regissör: Milos Forman
År: 1965
Genre: Drama, Komedi
En blondins kärleksaffär
Titel: Ett år med tretton månar
Originaltitel: In einem Jahr mit 13 Monden
Regissör: Rainer Werner Fassbinder
År: 1978
Ett år med tretton månar

Clemens Scheitz, Josef Bierbichler, Stefan Güttler, Sonja Skiba

Werner Herzog, Herbert Achternbusch

Drama

Heart of Glass

Västtyskland

Recension Hjärta av glas

- Zapp sätter betyg 5 och skriver:
Denna berättelse av mästerregissören Werner Herzog utspelar sig i en bayersk by för två sekel sedan. En ung ägare av byns glasfabrik styr enväldigt över byinvånarna som är beroende av denna huvudsakliga inkomstkälla. Formeln till ett blodrött rubinglas går förlorad när fabrikens glasmästare dör. Ägaren blir besatt av denna formel som glasmästaren en gång fått från en kringvandrande apokalyptisk visionär....

Recension av Hjärta av glas - Läs hela!

Diskussioner om Hjärta av glas  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hjärta av glas (61 st)
stgurgel (Anmäl)   27/4 2017
Kris och domedagsprofetior i Bögenhavens glasbruk.
Albion (Anmäl)   8/8 2015
Skruvad till bristningsgränsen för vad mitt tålamod klarar av. Hade det handlat om något annat än glas och med de trevliga scenerna som det bär med sig så hade ettan varit klar. Nu blir betyget en svag 2;a, dvs 2-
Erinaceus (Anmäl)   14/5 2015
Finns inte så mycket att säga om denna, annat än om man gillar Herzog, så gillar man säkert den här också, i alla fall gjorde jag det även om jag egentligen inte kan förklara varför.
Tabu (Anmäl)   6/5 2015
En av Zogges djupare filmer... I "Hjärta av glas" skildras en slags vardag vilket ändå inte liknar liv som vi känner det... Allt har stannat upp, det finns inte arbete vid glasbruket, tillvaron är ett vegeterande tillstånd på en skör gräns mellan absurd verklighet och profetisk psykos... Och ingenstans någon glädje att finna, glädjen som t.o.m. Shopenhauer menade är det viktigaste för människan... Jag minns inte heller att det fanns några barn i byn? Kvinnor och barn (vilka oftast symboliserar framtiden och hoppet) brukar inte vara överrepresenterade i Herzogs spelfilmer direkt - även om han har gjort några lysande dokumentärer enbart med fokus på dessa... Överväldigande också vilket spektrum av galenskap Herzog behärskar - vi har allt ifrån bittra kärva småbrukare till översinnliga förryckta skönandar att göra med... Jag har inte förkovrat mig särskilt mycket inom filosofi men tror man kan antyda en viss Nietzscheansk prägling, liksom fotot (tyvärr får man säga) går till rena ytterligheter i att flörta med tysk romantik? Speciellt i slutet som är ett ordentligt antiklimax... Hade han hållit tyglarna en aning stramare och inte gjort en "poäng" (för det handlar inte om stil, Herzog är trots allt ingen estet eller än mindre någon traditionell skald för den delen heller...) av att försöka skildra "folksjälen" sett genom ett kultur/historiskt "filter" - skulle det likt "Aguirre...." varit stor konst när den är som mest behövande och bedrövande på samma gång... *suck* Weltschmerz...
Ful_fisk (Anmäl)   6/1 2015
Werner Herzog är en underlig man. Denna skumma och fullkomligt oengagerande historia om en by som är beroende av ett glasbruk imponerar inte nämnvärt. Flummigt och exprimentellt, men slutresultatet blir enbart tråkigt. Den fina atmosfären och musiken räddar filmen från en etta.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hjärta av glas