Betyg idag: 1 643 Besökare idag: 6 096

Originaltitel: Hjärter Knekt
Regissör:Hasse Ekman
Utgivningsår:1950

Om Hjärter Knekt:

Anders Canitz, löjtnant på övergångsstat, tillhörande en förmögen bergslagsfamilj, avskyr arbete och ägnar sig på heltid åt kvinnor och hästar. På några år har han förslösat sitt arv. Obetalda räkningar hopar sig i östermalmsvåningen och hans hushållerska, som tvingas se den ena flickan efter den andra passera Anders" sängkammare, har inte fått ut någon lön på månader. För att stärka sin ekonomi försöker han få systern Elisabeth att satsa pengar i ett bruksprojekt.

Hasse Ekman, Margaretha Fahlén, Hans Strååt, Eva Dahlbeck, Holger Löwenadler, Gertrud Fridh, Åke Fridell, Dagmar Ebbesen, Hjördis Petterson, Ingrid Thulin

Hasse Ekman, Lasse Swärd

Sverige
Diskussioner om Hjärter Knekt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hjärter Knekt (10 st)
KyLLo (Anmäl)   23:41 16/1
Tack vare humorn tycker jag att det är en av Ekmans bättre filmer. En svag trea.
goeran (Anmäl)   02:33 15/1
Hasse Ekmans Hjärter knekt från 1950 hör väl inte till hans främsta filmer men man får ändå en stunds god förströelse.
Albion (Anmäl)   22:26 11/1
En stor överraskning måste jag säga. Min 32;a Ekman-film och det är en fröjd att fortfarande bli så här positivt överraskad. Det är en speciell ton, fräck och vågad. Hasse driver ganska brutalt med samtidens tillrättalagda salongsmanér och artiga jargonger på ett sätt som både förvånar men också känns uppmuntrande friskt. En underbar kavalkad av härliga skådespelare gör inte saken sämre. Storyn är också bra balanserad och håller ovanligt bra för att vara en svensk film från denna tiden och det bevisar ytterligare att det var åren just kring 1950 som var Hasses absoluta storhet. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
Memmem (Anmäl)   17:33 9/1
Bra drama med rapp och elegant dialog! Detta drama bygger på Sven Stolpes roman "Världen utan nåd" och har överförts till en film om Löjtnant Anders Canitz (Hasse Ekman), arvtagare med tre intressen: kvinnor, hästar och vrålåk. På tio år förslösar han sitt stora arv, och börjar få skulder och inse sanningar. Fartfyllt drama med överraskningar och rapp och fräck dialog efter ett välskrivet manus. Fotograferat i eleganta miljöer, såsom bostäder, förortsvillor, herrgårdar och ett omgjort "Brända tomten" i Stockholms Gamla Stan, som fick föreställa ett slitet Paris med bland annat "Café de la Belle époque". Väl spelat av skickliga skådespelare, framför allt Hasse Ekman själv. Följsam musik. Betyg: 4-
KimEkberg (Anmäl)   19/12 2016
Syrlig och ibland ganska raffinerad, och än en gån urusel dvd-version i Hasseboxen. Förstår inte hur ekmansällskapet kan godkänna något sådant? speciellt inte när Tv har en prima print av samma film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hjärter Knekt