Betyg idag: 1 072 Besökare idag: 4 550

Originaltitel: Hjärter Knekt
Regissör:Hasse Ekman
Utgivningsår:1950

Om Hjärter Knekt:

Anders Canitz, löjtnant på övergångsstat, tillhörande en förmögen bergslagsfamilj, avskyr arbete och ägnar sig på heltid åt kvinnor och hästar. På några år har han förslösat sitt arv. Obetalda räkningar hopar sig i östermalmsvåningen och hans hushållerska, som tvingas se den ena flickan efter den andra passera Anders" sängkammare, har inte fått ut någon lön på månader. För att stärka sin ekonomi försöker han få systern Elisabeth att satsa pengar i ett bruksprojekt.

Hasse Ekman, Margaretha Fahlén, Hans Strååt, Eva Dahlbeck, Holger Löwenadler, Gertrud Fridh, Åke Fridell, Dagmar Ebbesen, Hjördis Petterson, Ingrid Thulin

Hasse Ekman, Lasse Swärd

Sverige
Diskussioner om Hjärter Knekt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hjärter Knekt (12 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   22:54 21/8
Vet inte om det finns någon jämnare gjort hur många filmer som helst-regissör än Hasse Ekman. Här visar han dessutom återigen att han är mästerlig på att spela sliskiga skitstövlar.
Tonti (Anmäl)   25/5 2017
Snyggt foto och precis som i samtliga Ekmanfilmer jag sett på senaste tiden känns det sexuellt frispråkigt för sin tid. Roande med ett tilltagande mörker, men den hamnar inte mer än i mittenfåran av Hasses alster.
KyLLo (Anmäl)   16/1 2017
Tack vare humorn tycker jag att det är en av Ekmans bättre filmer. En svag trea.
goeran (Anmäl)   15/1 2017
Hasse Ekmans Hjärter knekt från 1950 hör väl inte till hans främsta filmer men man får ändå en stunds god förströelse.
Albion (Anmäl)   11/1 2017
En stor överraskning måste jag säga. Min 32;a Ekman-film och det är en fröjd att fortfarande bli så här positivt överraskad. Det är en speciell ton, fräck och vågad. Hasse driver ganska brutalt med samtidens tillrättalagda salongsmanér och artiga jargonger på ett sätt som både förvånar men också känns uppmuntrande friskt. En underbar kavalkad av härliga skådespelare gör inte saken sämre. Storyn är också bra balanserad och håller ovanligt bra för att vara en svensk film från denna tiden och det bevisar ytterligare att det var åren just kring 1950 som var Hasses absoluta storhet. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hjärter Knekt