Hobbit: Femhäraslaget

Originaltitel: The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:2014

Om Hobbit: Femhäraslaget:

Avslutningen i Bilbo Baggers äventyr tillsammans med Thorin Ekensköld och de tretton dvärgarna. Efter att ha återkrävt dvärgarnas rike från draken Smaug har gruppen oavsiktligt släppt lös Smaug som rasande låter sin eld drabba de försvarslösa i Sjöstaden. Thorin är besatt av den återfunna skatten och offrar såväl vänskap som ära för att inte förlora den, trots att Bilbo desperat kämpar för att få honom att ta reson. Slutligen tvingas Bilbo fatta ett riskfyllt beslut – men ännu större faror väntar. Den mäktige fienden Sauron har skickat en armé av orcher för att anfalla Ensliga berget, något som undgått alla förutom Gandalf.

Titel: Hobbit: En oväntad resa
Originaltitel: The Hobbit: The Desolation of Smaug
År: 2013
Genre: Äventyr, Fantasy
Hobbit: Smaugs ödemark
Titel: Sagan om de två tornen
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Two Towers
Titel: Sagan om konungens återkomst
Originaltitel: The Lord of the Rings: The Return of the King
År: 2003
Sagan om konungens återkomst

Martin Freeman, Ian McKellen, Richard Armitage, Evangeline Lilly, Lee Pace, Orlando Bloom, Luke Evans, Ryan Gage, Aidan Turner, Billy Connolly, Ken Stott, Graham McTavish, Manu Bennett, John Tui, John Bell, Peggy Nesbitt, Mary Nesbitt, Cate Blanchett

Peter Jackson, Fran Walsh, Philippa Boyens, Guillermo del Toro

Äventyr, Fantasy

The Hobbit: Part 3

Nya Zeeland, USA

Recension Hobbit: Femhäraslaget

- grönaskor sätter betyg 3 och skriver:
Nu är det jul igen och årets julklapp från tomten a.k.a. Peter Jackson är här. Fullproppad med godsaker som orcher, alver, människor, trollkarlar och en hobbit – men tyvärr känns det ganska snabbt som man har ätit för mycket. Visst är det är mysigt med en storfilm som HOBBIT: FEMHÄRASLAGET till jul? Jag vill att den här filmen ska vara bra. Det är den tredje filmen och den stora finalen på Bilbo...

Recension av Hobbit: Femhäraslaget - Läs hela!

Diskussioner om Hobbit: Femhäraslaget  (1 diskussioner)
Kommentarer om Hobbit: Femhäraslaget (252 st)
Rai (Anmäl)   01:55 2/1
Skrattretande dåliga om det jämförs med sagan om ringen- filmerna!!
sodomiten (Anmäl)   16/12 2017
Den bästa delen i serien och faktum är att den här trilogin faktiskt känns starkare än sagan om ringen filmerna.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Godkänd men den sämsta i filmserien.
Albion (Anmäl)   30/7 2017
Omtitt efter 2,5 år då och intrycket består. De även tidigare tramsiga stridsscenerna i serien blir denna gång tramsigare än någonsin. Orcherna bekräftar sin position som filmvärldens sämsta krigare. Till detta lägger vi en extremt stor andel sentimentalt dravel fördelat på så många händer att man knappt tror sina ögon. De maffiga överblicksscenerna och naturbilderna höjer som vanligt upplevelsen men denna gång bär det, tillsammans med en utmärkt första halvtimme, bara till en svag 3;a, dvs 3-. Det känns som jag har skrivit det här förut och (och det har jag ju i princip faktiskt gjort).
lave (Anmäl)   9/6 2017
Och så stör jag mig på att krigare som ställer upp sig i formation inför en sammandrabbning i nästa sekund bryter den för att istället blint rusa in i striden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hobbit: Femhäraslaget