Holy Mountain

Originaltitel: The Holy Mountain
Regissör:Alejandro Jodorowsky
Utgivningsår:1973

Om Holy Mountain:

En surrealistisk film med ockulta inslag. En Kristus-liknande man vandrar genom ett antal bisarra scenarier fyllda av religiös och politisk symbolik. Han möter till slut en alkemist som introducerar honom för sex stycken mäktiga och rika personer som var och en representerar en planet i vårt solsystem. Tillsammans ger sig alla åtta, och alkemistens assistent, ut på en resa för att hitta det heliga berget.

Titel: El topo
Regissör: Christer Lindström
År: 2013
Genre: Action, Science Fiction
Nightsatan and the Loops of Doom

Alejandro Jodorowsky, Horácio Salinas, Zamira Saunders, Juan Ferrara, Adriana Page, Burt Kleiner, Valerie Jodorowsky, Nicky Nichols, Richard Rutowski, Luis Lomelí, Ana De Sade, Letícia Robles, Arielle Dombasle

Alejandro Jodorowsky

Komedi, Fantasy, Mysterium

La Montaña sagrada

Mexiko, USA

Recension Holy Mountain

- getrick sätter betyg 5 och skriver:
"I ask of film what most North Americans ask of psychedelic drugs." - Alejandro Jodorowsky En Kristus-liknande man vandrar genom ett antal bisarra scenarier fyllda av religiös och politisk symbolik. Han möter till slut en alkemist som introducerar honom för sex stycken mäktiga och rika personer som var och en representerar en planet i vårt solsystem. Tillsammans ger sig alla åtta, och alkemistens...

Recension av Holy Mountain - Läs hela!

Diskussioner om Holy Mountain  (0 diskussioner)
Kommentarer om Holy Mountain (124 st)
Barneyk (Anmäl)   17:35 16/4
Den här typen av konst kan jag uppskatta i kortfilmsformat men i långfilmsformat är det nästan alltid bara tråkigt. Sen är jag verkligen trött på hur kvinnor och kvinnokroppar används i nästan alla filmer av det här slaget. Det är faktiskt ganska obehagligt hur konsekvent objektifierade dom är. Jättetråkig film.
Gordyal (Anmäl)   23/5 2018
Jodorowsky varken fuskar eller spar på krutet. Hans arbete med det estetiska imponerar, oavsett om det handlar om interiörer eller statister. Sedan bjuder han på massor. Man får absolut inte allt man kan tänka sig, men definitivt mer därtill. Småväxta jultomtar, bajsätning, prostituerade barn, brinnande dockor, ätbara Kristus-figurer i naturlig storlek, exploderande groddjur, och sexmaskinsavkommor. Sex, blod, naket, kroppsliga utsöndringar, krymplingar och ett stor antal djur som far illa. Emellanåt är det enormt fascinerande, men emellanåt är det verkligen skittrist eller fånigt artyfarty. Allt som allt landar filmen på en trea, men Joddans inställning till "djur i konsten" tar motbjudande stor plats, så det blir inte högra än en stark tvåa. (6+/15)
Albin92 (Anmäl)   6/5 2018
Känns som en film man skulle kunna få schizofreni av, men helt klart intressant att titta på.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
wasteoftime (Anmäl)   15/2 2017
Svårt att veta vart man ska börja här. Men vi kan väl börja med det lilla positiva jag kan hitta, och det är väl att Jodorowsky verkar ha skapat ungefär exakt vad han ville. Att han och jag sedan uppskattar totalt skilda saker, det är ju en annan sak. Ett större problem, för mig än för honom, antar jag. Men det här, ja, det kan jag leva utan, om jag ska vara snäll. Det finns klart viss kvalitét i själva filmkonsten här, men som fiflm och subjektiv upplevelse för mig är det bara blahä. Så mycket inknödd symbolik av olika slag som vi kan få med på så lite yta som möjligt. Det blir dock lite bättre när de väl kommer fram till "Lotus island" på slutet. Men nej, jag betackar mig, och känner inte att jag prioriterat fel som säkert tagit 10 år på mig att se denna, efter att första gången ha tänkt göra det. 3,8 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Holy Mountain