Home of the Brave

Originaltitel: Home of the Brave
Regissör:Irwin Winkler
Utgivningsår:2006

Om Home of the Brave:

Filmen handlar om fyra amerikanska soldater som närmar sig slutet av sin tjänstgöring i Irak. Innan de får åka hem blir de skickade på ett sista uppdrag, att leverera medicin till en avlägsen irakisk by. Men under uppdraget blir gruppen överfallen och lider svåra förluster. De överlevande soldaterna får både fysiska och psykiska skador och måste nu kämpa för att återgå till sina vanliga liv hemma i USA.

Titel: The Lucky One
Originaltitel: Summer Dreams: The Story of the Beach Boys
Regissör: Michael Switzer
År: 1990
Berättelsen om Beach Boys

Christina Ricci, Samuel L Jackson, Jeffrey Nordling, Jessica Biel, Vyto Ruginis, Chad Michael Murray, Victoria Rowell, Sam Jones III, 50 Cent, Brian Presley, Kelly B Eviston, Brendan Wayne, James MacDonald (I), Kiara Johnson, Ginger Ewing, Jack Serino

Mark Friedman

Drama, Action, Krig

USA, Marocko

Recension Home of the Brave

- rikirock sätter betyg 3 och skriver:
En enhet i krigets Irak får det efterlängtade beskedet; ni får åka hem! Lättnaden är stor och den sista humanitära insatsen innan hemfärd bör inte vara annat än ett rutinuppdrag. Men under sista uppdraget blir det brutalt överfallna, de irakiska upprorsmännen är obönhörliga och amerikanerna faller som flugor. Vi följer fyra människor vars sista uppdrag gav dem svåra men för livet, och hur svår deras...

Recension av Home of the Brave - Läs hela!

Diskussioner om Home of the Brave  (0 diskussioner)
Kommentarer om Home of the Brave (43 st)
Waldo Trumbull (Anmäl)   17/7 2012
Klichéstapling. Man har sett allt förr, även om de här faktiskt inte viftar lika fanatiskt med flaggan. Jackson är riktigt bra, Ricci och Biel gör godkända prestationer, men på det stora hela så varken griper eller underhåller filmen något speciellt. Ett vanligt dussindrama utan något nytt att komma med.
Blink182 (Anmäl)   6/12 2010
Nja. Har sina stunder verkligen. Samuel L jackson är bra men när det kommer till de andra skådisarna kan jag inte riktigt säga samma sak. Ibland kändes den lite: buhu för våra amerikanska soldater i Irak. Njeee. Se stop loss, Generation kill eller Hurt locker istället. Dom kändes mer äkta
Grillo (Anmäl)   30/10 2010
Bättre än vad jag trodde, och med solida skådespelarinsatser från alla inblandade. Förstår inte varför den här får så mycket hat. Visst är den amerikansk och lite klichéspäckad ibland, men den glorifierar knappast krig på samma sätt som den här typen av filmer brukar hatas för.
Valarn (Anmäl)   4/10 2010
Skrattade när jag läste titeln och var långt från imponerad av scenerna från Irak. Tycker dock att det växer sig starkare mot mitten. 50 Cent gör en duglig roll som Jamal. Filmen kunde ha varit mycket, mycket sämre, men givetvis även bättre. Därför får den 3-/6 och 2/5.
Ghostface (Anmäl)   10/8 2010
Inte speciellt intressant nånstans och med mycket upprepningar. Man har sett allt tidigare det känns som en ihoppslafsad film som jag är glad att jag inte har i min filmsamling som ett chansköp från rusta eller något. S Jackson är stabil som han brukar vara utan speciellt mycket mer och tycker inte det går att klaga speciellt mycket på Curtis "50" han utmärker sig inte men skämmer inte direkt ut sig heller. Tror att dom som klagar på s k "kändisskådisar" är såna som vill visa sig vara tillräckligt alternativa och kunniga i ämnet och därför klaga utan att riktigt veta vad dom klagar på.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Home of the Brave