Hostile Waters

Originaltitel: Hostile Waters
Regissör:David Drury
Utgivningsår:1997

Om Hostile Waters:

Thriller baserad på en verklig händelse i oktober 1988, då den ryska atomubåten K-219 på övning utanför den amerikanska östkusten blir påkörd av en amerikansk ubåt. Reagan och Gorbatjov håller som bäst på att förbereda det historiska fredsmötet på Island, och ingen vill att den olyckliga incidenten ska orsaka skandal. Det blir upp till besättningen på K-219 att förhindra den katastrof som är oundviklig om de kärnvapenstyckade torpederna nås av elden som brutit ut ombord efter kraschen.

Titel: Fienden i djupet
Originaltitel: The Enemy Below
Regissör: Dick Powell
Regissör: Jonas McCord
År: 2001
Genre: Drama, Romantik, Thriller
The Body

Martin Sheen, Rutger Hauer, Colm Feore, Max von Sydow, Dominic Monaghan, Peter Guinness, Rob Campbell, Harris Yulin, Regina Taylor, John Rothman

Troy Kennedy-Martin

Thriller

Frankrike, Tyskland, Storbritannien, USA
Med i listor: U-båtsfilmer
Diskussioner om Hostile Waters  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hostile Waters (13 st)
Rune2000 (Anmäl)   22/4 2013
En helt ok film om det kalla kriget med minnsvärda rollprestationer från Rutger Hauer och Colm Feore. Jag hade gärna velat se mer av Max von Sydow i sin roll som den ryska admiralen Tjernavin!
Grillo (Anmäl)   6/9 2011
Okej men rätt tråkig. Som vanligt blir det fånigt när man inte gör den ryska brytningen konsekvent, utan vissa bryter medan andra inte gör det. Det är bättre om alla bryter, ingen bryter eller att faktiskt använda ryska skådisar som pratar ryska. Klarar inte helt oväntat inte bechdeltestet.
karlmats (Anmäl)   27/6 2010
Som aktiv motståndare till ubåtsfilmer hade jag inte jättestora förhoppningar på den här rullen och det blev väl ungefär som jag hade trott. Rutger är ju alltid Rutger men han höjer sig inte över standardnivå. Kul att många av ryssarna knappt försöker bryta på ryssengelska, stämningen blir så oerhört mycket mer b då. En stabil 2a.
robert_akesson (Anmäl)   16/2 2010
Två nyckelord: ubåt, Sovjetunionen!
jiemm (Anmäl)   2/10 2007
Inte en av de bättre ubåtsfilmerna. Men ändå en ubåtsfilm.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hostile Waters