Höstsonaten

Originaltitel: Höstsonaten
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1978

Om Höstsonaten:

En framgångsrik konsertpianist besöker sin dotter efter sju år ifrån varandra. Mötet mellan mor och dotter blir uppslitande och deras gemensamma förflutna rivs upp.

Titel: Saraband
Originaltitel: September
Regissör: Woody Allen
År: 1987
September

Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Lena Nyman, Halvar Björk, Gunnar Björnstrand, Marianne Aminoff, Arne Bang-Hansen, Erland Josephson, Georg Løkkeberg, Mimi Pollak, Eva von Hanno, Knut Wigert, Linn Ullmann

Ingmar Bergman

Drama

Autumn Sonata

Sverige, Frankrike, Västtyskland
Med i listor: Sverige Topp 50
Diskussioner om Höstsonaten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Höstsonaten (152 st)
paninaro (Anmäl)   14:04 18/1
Om jag skulle välja att tolka Bergmans filmer mer eller mindre som självbiografiska, så skulle jag välja att tolka Höstsonaten som en av hans mer självbiografiska filmer. Om jag skulle vara på det humöret så skulle jag även kunna se ett mönster hur Liv Ullmann ofta fick spela kontrapunkt till den manliga karaktären som, om man så önskar, ofta speglade Bergman samt till viss del Ingmars syn på sin relation till just Liv Ullmann. Istället för Bergmans motpart i en kärleksrelation, så får Ullmann i så fall här gestalta dottern till den för konsten frånvarande föräldern (Ingmar). Det till ena hälften dåliga samvetet och till andra hälften gentemot föräldraskapet avståndstagande föräldern, spelas med smärta och hjärta av cancersjuka Ingrid Bergman. Då båda Bergman ska ha haft olika uppfattningar om det mesta, resultatet är i alla fall en film som verkligen känns. Ullmann är utmärkt i sitt förtvivlade, osäkra sökande efter moderns kärlek och bekräftelse (om man så vill så finns det nog inte så lite Ingmar att hitta där också). Det är tungt, intensivt och känslorna sitter utanpå. Pianoscenen är briljant i hur den avslöjar så mycket om mor och dotters olika personligheter samt relation till varandra, helt utan dialog.
Raimo_1985 (Anmäl)   20:21 14/1
Andra titten och jag höjer till en solklar femma. Här har vi en av Bergmans absolut bästa filmer, och ett giganternas möte. Det är verkligen bland Ingrid Bergmans och Liv Ullmanns absolut bästa skådespelarinsatser här. Lena Nyman är också väldigt bra. labi: Jag tycker man hör ovanligt bra vad Liv Ullman säger i den här filmen! Behövde knappt ens ha text på.
92axha10 (Anmäl)   18/12 2018
Bergman och Ullmann är lysande i den här filmen. Förhållandet mellan mor och dotter med alla intriger är intressant för mig.
labi (Anmäl)   3/8 2018
Ok, Halvar Björk får rama in filmen, men sedan är det en kvinnlig uppvisning i skådespeleri. Ingrid Bergman, mästerlig! Lena Nymans ordlösa skådespeleri visar att hon var så mycket mer än en skön söderböna. Och så Liv Ullman, lite av teaterns Carola, skämskudde ibland men fullständig knockout när hon fläskar på. Ett lysande kammarspel där femman är nära. Några skönhetsfläckar, Ingrid Bergman pauserar aldrig i telefonsamtalet när Paul uppenbarligen säger något, det är svårt att höra vad Liv Ullman säger när hon snorskriker med norsk brytning. Märkligt att Woody Allens "Interiors" kom samma år, så snarlik film!
Nalleman (Anmäl)   12/6 2018
Strålande! Vilka skådespelare!