Hôtel du Nord

Originaltitel: Hôtel du Nord
Regissör:Marcel Carné
Utgivningsår:1938

Om Hôtel du Nord:

Melankolisk melodram som tar sin början när ett ungt par utan framtid tar in på ett enkelt hotell i Paris nära Saint Martin-kanalen. Filmen bygger på en roman av Eugène Dabit.

Titel: Alla syndares café
Regissör: Edmund Goulding
År: 1947
Genre: Drama, Film-Noir
Mardrömsgränden

Annabella, Louis Jouvet, Jean-Pierre Aumont, Arletty, Paulette Dubost, Andrex, André Brunot, Henri Bosc, Bernard Blier, Jacques Louvigny, Jane Marken

Jean Aurenche

Drama

Frankrike
Diskussioner om Hôtel du Nord  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hôtel du Nord (19 st)
sunvalley (Anmäl)   30/5 2011
Fina skådespelare, jag tänker främst på Arletty och Jouvet (som jag gärna vill se mer av) och ett bra slut. Ingen Prevert den här gången, kanske är det därför jag inte får den där helgjutna känslan som jag har fått tidigare.
kakbakarn (Anmäl)   24/2 2011
Tyckte faktiskt bättre om den här än den relativa besvikelsen Dagen gryr. Kändes väldigt episk för att vara så pass kort som den är och en hel del fin dialog. Och så Arletty, Annabella och Jouvet. Vilka lirare!
emmabo (Anmäl)   23/8 2010
Kändes som väldigt trovärdiga karaktärer, synd att birollerna försvann in i bakgrunden så mycket mot slutet, och all fokus hamnade på huvudkaraktärerna. Kanske var det det som gjorde att slutet kändes så otillfredställande - många lösa trådar hängde kvar från de övriga karaktärerna.
Rune2000 (Anmäl)   8/9 2009
Ganska tråkig "melankolisk melodram" med bra Louis Jouvet.
Audrey Horne (Anmäl)   8/3 2009
bagatello