Hotel Rwanda

Originaltitel: Hotel Rwanda
Regissör:Terry George
Utgivningsår:2004

Om Hotel Rwanda:

Rwandas huvudstad Kigali i början av april 1994. Platschefen på det fyrstjärniga hotellet Mille Collines, Paul Rusesabagina, hör illavarslande nyheter från radion. Man hetsar landets majoritet, hutuerna att ta sin revansch mot minoriteten tutsierna, eller ”kackerlackorna”. Spänningen mellan folkgrupperna är stora, den militanta milisens demonstrationer blir allt mer aggressiva och det pågår ett inbördeskrig mellan den hutudominerade regimen och den tutsiedominerade rebellarmén RPF.
Se filmen på Plejmo

Genre: Drama, Thriller, Äventyr
Blood Diamond
Titel: The Last King of Scotland
Originaltitel: The Last King of Scotland
Regissör: Kevin Macdonald (I)
År: 2006
Regissör: Steven Spielberg
År: 1993
Genre: Drama, Krig
Schindler's List

Don Cheadle, Sophie Okonedo, Nick Nolte, Joaquin Phoenix, Fana Mokoena, Cara Seymour, Jean Reno, Tony Kgoroge, Desmond Dube, Hakeem Kae-Kazim, Leleti Khumalo, Antonio David Lyons, David O'Hara

Terry George, Keir Pearson

Drama, Biografi

Storbritannien, USA, Italien, Sydafrika, Kanada

Recension Hotel Rwanda

- bernold sätter betyg 4 och skriver:
Vad känner du egentligen till om folkmordet i Rwanda? Det är en fråga alla bör ställa sig innan de ser "Hotel Rwanda". För mig var svaret att jag i princip inte visste någonting, vilket delvis beror på att jag inte var så gammal när det hände men också på att media inte direkt har överöst oss med information om händelsen. När Belgien under sin kolonialmaktstid hade ockuperat bl.a. Rwanda bedrev...

Recension av Hotel Rwanda - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Jönköpings Filmfestival 2005, Luleå filmfestival 2005, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, People's Choice Award i Toronto, Populärt och billigt
Diskussioner om Hotel Rwanda  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hotel Rwanda (668 st)
Galivan (Anmäl)   6/2 2018
Man följer en huvudkaraktär med sympatiska drag. Handlingen är inte så politiskt belysande. Men spännande och engagerande upptrappning, bra skådespeleri. Ljussättningen var ett minus , där det blänkte i ansiktet på karaktärerna, även i dagssljusscener.
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Oj, den här filmen fick sig verkningen magen att vända sig, så fruktansvärt grym...
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Filmen bygger på en sann historia om Paul Rusesabagina som bidrar till att rädda tusentals Tutsier från folkmordet i Rwanda för bara 15 år sen. Detta folkmord hade en miljon offer. Att Terry George står för regi och manus garanterar att det även blir ett sevärt drama.
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/10 2016
Väldigt tråkig film.
mammene (Anmäl)   6/1 2016
En film som man går och funderar på efteråt och vill veta mer om. Det blir mer effektfullt när man får inblick genom en annan människa, hur bilden växer efterhand både för tittaren och huvudpersonen som spelas förträffligt av Don Cheadles. Man förstår verkligen vidden av det hela utan en massa snaskande i våldet, jag skulle vilja säga att det blir större då man i efterhand förstår vad som hänt, scenen på vägen sitter kvar på näthinnan och då också Pauls reaktion, en stark film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hotel Rwanda