Humoresque

Originaltitel: Humoresque
Regissör:Jean Negulesco
Utgivningsår:1946

Om Humoresque:

Helen Wright är en rik och glamourös men enormt olycklig kvinna som tröstar sig med alkohol och genom att ta sig an lovande och stiliga musikaliska skyddslingar. När hon tar violinvirtuosen Paul Boray under sin vingar väcks även kärleken.

Titel: Den vita lögnen
Originaltitel: Deception
Regissör: Irving Rapper
År: 1946
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir
Den vita lögnen

Joan Crawford, John Garfield, Oscar Levant, Peggy Knudsen, J Carrol Naish, Joan Chandler, Tom D'Andrea, Ruth Nelson, Craig Stevens, Paul Cavanagh, Richard Gaines, John Abbott, Robert Blake

Clifford Odets, Zachary Gold

Drama, Romantik

Med i listor: Döda män klär inte i rutigt, Fiktiva musiker
Diskussioner om Humoresque  (0 diskussioner)
Kommentarer om Humoresque (7 st)
haajen (Anmäl)   19/4 2017
Den är mycket vacker och Crawford är magisk men jag har svårt att engagera mig i den tunna storyn så därför känns filmen väldigt seg. Trots detta så är slutet magnifikt och här finns flera starka scener, sevärd melodram.
goeran (Anmäl)   11/1 2016
Jean Negulescos Humoresque från 1946 är en riktigt välgjord såpa som jag föll till föga för; en bra story, snygg scenografi och mycket och vacker musik. Och dessutom är jag rätt svag för just Joan Crawford. Däremot kändes det till en början lite konstigt med John Garfield (som jag tidigare bara sett som tuffing i kriminal- och gangsterfilmer) i rollen som violinist men det fungerade rätt bra.
MaxMackan (Anmäl)   22/5 2015
Den blir lite långsam, men är annars en intressant historia med grym musik. Dialogen är också riktigt rolig och skarp.
Gigi1943 (Anmäl)   3/1 2014
När jag nu såg den för andra gången så hade jag tänkt att ge den en fyra, men min gamla femma får stå kvar och det för den underbara musikens skull! Tror dock att det kan upplevas som lite väl mycket musikscener, men jag njöt i fulla drag. Tycker dock inte om Crawford, men det har jag nog sagt tidigare nån gång.
NoWireHangers (Anmäl)   17/8 2012
Ja tempot kan kännas långsamt ibland, inte minst i scenerna med musik, men de används också effektivt till att skapa stämning. Crawford är i högform i den typ av roll hon gör bäst, och Oscar Levant är rolig som huvudpersonens vän. Melodram på hög nivå.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Humoresque