Hunger

Originaltitel: Hunger
Regissör:Steve McQueen (III)
Utgivningsår:2008

Om Hunger:

En odyssé inom vilken den minsta lilla gest blir en storslagen handling och där kroppen blir ens sista tillgång till protest. Filmen skildrar den hungerstrejkande IRA-mannen Bobby Sands sex sista veckor vid liv i ett brittiskt fängelse i början av 80-talet.

Titel: I faderns namn
Originaltitel: Ida
Regissör: Pawel Pawlikowski
År: 2013
Ida

Michael Fassbender, Stuart Graham, Liam Cunningham, Liam McMahon, Liane Megaw, Brian Milligan, Karen Hassan, Lalor Roddy, Helena Bereen, Rory Mullen, Frank McCusker

Steve McQueen (III), Enda Walsh

Drama, Biografi

Storbritannien, Irland

Recension Hunger

- Miph sätter betyg 5 och skriver:
"Hunger" är även en ytligt politisk film. I och med att politiken endast egentligen kommer fram i den centrala (och som sagt, till viss del enda) dialogen i filmen blir det så mycket mer omfattande än att handla om Nordirland. Det är dessutom skönt att en filmmakare som gör debut efter en karriär inom andra konstområden inte blir för modig och ska börja ge sig på "den stora berättelsen". McQueen vet...

Recension av Hunger - Läs hela!

Med i listor: Den nordirländska konflikten
Diskussioner om Hunger  (0 diskussioner)
Kommentarer om Hunger (124 st)
#54 (Anmäl)   5/12 2018
Brutalt obehaglig.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
supermancover (Anmäl)   7/2 2017
Extremt grov rent våldsmässigt. Jag fick faktiskt blunda i vissa scener för att jag tyckte det blev så extremt realistiskt och starkt. Otäckt.
vonadel (Anmäl)   3/2 2016
Väldigt speciell film. Inte konventionell direkt, vilket förklarar de över lag höga betygen. Visst, det är mycket som är bra, men fastnar inte riktigt. Fassbender gör en riktigt bra prestation naturligtvis, men nah, räcker inte riktigt för mig. 5/10
Qhunden (Anmäl)   28/11 2015
Fassbenders prestation och dialogen med prästen är magisk. Skildringen kring ideologi och övertygelse är otroligt intressant. En otroligt kraftfull film, om än rysligt deprimerande förstås.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Hunger