The Hurricane

Originaltitel: The Hurricane
Regissör:Norman Jewison
Utgivningsår:1999

Om The Hurricane:

Den sanna historien om Rubin ”Hurricane” Carter, boxare i världsmästarklass som 1966 på mycket svaga grunder dömdes till tre gånger livstids fängelse för mord. Denna film speglar hans långa kamp för upprättelse.

Titel: Ali
Originaltitel: Somebody Up There Likes Me
Regissör: Robert Wise
År: 1956
Gatans kung

Denzel Washington, John Hannah, Deborah Kara Unger, Clancy Brown, Dan Hedaya, David Paymer, Harris Yulin, Rod Steiger, Liev Schreiber, Debbi Morgan, Vicellous Reon Shannon

Dan Gordon (III), Armyan Bernstein

Drama, Biografi

Recension The Hurricane

- frizendahl sätter betyg 5 och skriver:
Denzel Washington spelar huvudrollen i filmatiseringen av den sanna berättelsen om mellanviktsmästaren i boxning Rubin "Hurricane" Carter som nått toppen av sin karriär och står redo att kämpa om världsmästartiteln. Några månader före matchen kliver två svarta män in på en bar och skjuter ihjäl 3 vita människor. Rubin och hans vän döms till livstid av en helvit jury. I fängelset skriver han en bok...

Recension av The Hurricane - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Boxning, Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om The Hurricane  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Hurricane (304 st)
wolfheat (Anmäl)   19/6 2017
Har undvikit denna film då jag trott att det var som vilken boxarfilm som helst, men den handlar väldigt lite om boxning.
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Det här är en rörande och engagerande biografi över boxarens Rubin ”Hurricane” Carters liv. En sann historia om ett ofattbart orättvist levnadsöde men man önskar innerligt att det vore ett påhitt.
Stygga-Vargen (Anmäl)   14/11 2016
Denzel Washington gör som vanligt bra ifrån sig och filmen i sig är också bra men den är tyvärr inte så spännande som den hade kunnat bli. Men filmen är klart sevärd.
Sarakin76 (Anmäl)   18/8 2016
Forsto ikke slutten.