I Am David

Originaltitel: I Am David
Regissör:Paul Feig
Utgivningsår:2003

Om I Am David:

I Am David handlar om en 12-årig pojke, David, som flyr från ett kommunistiskt koncentrationsläger med så lite som ett kompass, ett förseglat brev, en limpa bröd, och instruktioner om att ta brevet till Köpenhamn i Danmark. David kastas in i den fria världen för första gången i hans unga liv medan han färdas genom Europa. Det är en spirituell resa av upptäckter, där David sakta förlorar sin ingrodda misstro mot mänskligheten och börjar le, dela med sig, öka sin tillit och slutligen att älska. I Am David adresserar krigets grymheter, politik, lidande och misär medan den hyllar ungdomens styrka och den oförstörbara livsandan hos ett barn.
Se filmen på CDON

Regissör: Yurek Bogayevicz
År: 2001
Genre: Drama, Kriminalare, Krig
Edges of the Lord

Maria Bonnevie, Joan Plowright, Jim Caviezel, Hristo Shopov, Silvia De Santis, Ben Tibber

Paul Feig

Drama

Diskussioner om I Am David  (0 diskussioner)
Kommentarer om I Am David (31 st)
Rai (Anmäl)   29/9 2017
Filmen funkar, trots att den har en del brister. Den är fin och lite små sorglig..
Jogze (Anmäl)   20/11 2016
Han kunde bra många språk för att ha varit i fångläger hela sitt liv i alla fall.
Halofreak92swe (Anmäl)   10/4 2012
Knappt okej flykt-film, kunde ha vart mycket bättre. För seg, och för kort. So Weit Die Füße Tragen och The Way Back är mycket bättre filmer i samma stil. Stark 2 snudd på 3.
KyLLo (Anmäl)   6/4 2012
Filmen har sina stunder, men är lite ojämn. Känns som att den riktar sig mer till stora barn än till vuxna. Det märks att den är amerikansk när alla i Europa har engelska som modersmål och Sverige pekas ut som Schweiz. Fint slut.
larox (Anmäl)   27/11 2011
Jag är djupt berörd! Vilken otroligt bra skådespelarinsats av den unga Ben Tibber, huvudrollsinnehavaren. Stenansikte under första delen av filmen, hela ansiktet uttrycker sorg liksom ögonen. En förträfflig historia som håller hela vägen ut. Bortsett från att han talar engelska - men det kan jag stå ut med, i annat fall hade filmen blivit "platt".
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till I Am David