I Draculas klor

Originaltitel: Dracula
Regissör:Terence Fisher
Utgivningsår:1958

Om I Draculas klor:

Jonathan Harker anländer till Greve Draculas slott för att arbeta som bibliotekarie. Det dröjer inte länge innan han inser att Dracula är en vampyr. Innan han själv hamnar i dennes våld hinner han kalla på sin vän Dr. Van Helsing. När väl Van Helsing kommer till undsättning är Harker redan en vampyr som Van Helsing tvingas döda. Nu börjar jakten på Greve Dracula som måste stoppas innan för många hamnar i hans våld…Baserad på Bram Stokers klassiska roman.

Titel: Greve Dracula
Regissör: André De Toth
År: 1953
Genre: Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium
Vaxkabinettet

Christopher Lee, Peter Cushing, Michael Gough, Melissa Stribling, Carol Marsh, John Van Eyssen, Olga Dickie

Jimmy Sangster

Thriller, Skräck

Horror of Dracula

Storbritannien
Med i listor: Dracula, Hammer, Hammers vampyrfilmer, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om I Draculas klor  (0 diskussioner)
Kommentarer om I Draculas klor (66 st)
Tonti (Anmäl)   29/4 2017
Får väl anses som en trevlig uppenbarelse ändå.
BrutusBeefcake (Anmäl)   9/9 2016
Stämningen ligger på topp och första biten är riktigt bra, sedan blir det långsammare och lite mindre intressant men den bibehåller ändå stämningen rakt igenom! (8+/15)
Stan (Anmäl)   27/10 2015
För pratig och seg. Teatraliskt skådespeleri ala 50-tal och högljudd och överdriven musik. Jag gillar den varma brittisk-engelskan och kostymerna. Föredrar Lugosis mörka och ungerska brytning framför Lee's gestaltning av en brittisk gentleman. Väldigt fräckt slut, dock.
Hypostas (Anmäl)   22/10 2015
Nja, det här var tyvärr ganska segt.
Jämte (Anmäl)   27/9 2015
Faktiskt en riktigt bra och vass adaption på Draculahistorien. Inte någon lång transportsträcka till ett rafflande slut utan spänning och fart från första början. Älskar den viktorianska stilen vad gäller scendesignen, klädseln och hur karaktärerna pratar. Man kan bli anglofil för mindre. Christopher Lee som Dracula är ju oslagbar också. Velar mellan en stark trea och en svag fyra, men jag gillade den såpass att det blir en fyra ändå. En intressant och något avvikande adaption att titta på om man redan kan Bram Stokers romanhistoria.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till I Draculas klor