I elfte timmen

Originaltitel: The 11th Hour
Regissör:Nadia Conners, Leila Conners Petersen
Utgivningsår:2007

Om I elfte timmen:

Torka. Svält. Översvämningar. Rekordstor nederbörd. Orkaner. Svavelregn. De högsta uppmätta temperaturerna någonsin. Katastroferna rapporteras i kvällsnyheterna som isolerade händelser. Är händelserna verkligen isolerade eller är de bitar i ett större globalt pussel? I elfte timmen beskriver det sista ögonblick då vi fortfarande har möjlighet att vända den klimatförsämring som nu sker. Filmen undersöker hur mänskligheten påverkat utvecklingen och hur vi hamnat här; vårt sätt att leva, hur vi påverkar jordens ekosystem och hur vi kan förändra denna utveckling.

Titel: En obekväm sanning
År: 2008
Recipes for Disaster
Titel: Sharkwater
Originaltitel: Sharkwater
Regissör: Rob Stewart (II)
År: 2006

Leonardo DiCaprio, Nadia Conners, Leila Conners Petersen

Dokumentär

Recension I elfte timmen

- crawler sätter betyg 3 och skriver:
Få ämnen är väl så aktuella som klimatkrisen. Det diskuteras på arbetsplatser, caféer, ledarsidor, i styrelserum och inte minst inom film. De senaste åren har ämnet tagits upp i alla möjliga former; allt från smått onyanserad broilerform a la ”Day After Tomorrow” till Al Gores powerpointdokumentär ”En obekväm sanning” till Johan Söderbergs ”The Planet”. Ämnet torde alltså inte gått någon förbi, vilket...

Recension av I elfte timmen - Läs hela!

Med i listor: Stockholm XVIII
Diskussioner om I elfte timmen  (0 diskussioner)
Kommentarer om I elfte timmen (22 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
viktig film
kungkalas (Anmäl)   29/8 2012
Det går inte riktigt att recensera den här. Den är ju upplagd som en informationsfilm mer än en dokumentär.
begion (Anmäl)   30/11 2010
Så miljön kommer räddas av sol- och vindkraft, lågenergilampor och tåg? Är det ett skämt? Alla de är ju exempel på saker som faktiskt förstör miljön. Tokdålig rulle.
Endymion (Anmäl)   24/9 2010
Viktig film, som så många andra i sin genre. Att vissa inte verkar ta den på allvar är bara beklagligt. Suggestivt och eftertänksamt.
Arseenal (Anmäl)   4/6 2010
Kravlade upp sig till en trea under låttexterna - "Politik"!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till I elfte timmen
Se filmen