I faderns namn

Originaltitel: In the Name of the Father
Regissör:Jim Sheridan
Utgivningsår:1993

Om I faderns namn:

En sann historia om Gerry Conlon en småtjuv i 70 talets Belfast, vars intressen är festa och dricka. När Gerry får problem med IRA, skickar hans far honom till England, där han råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Han är oskyldig, men tvingas erkänna ett fruktansvärt bombdåd och blir dömd till livstid fängelse. Även hans far dras in och kastas i fängelse.

Titel: The Hurricane
Originaltitel: The Hurricane
Regissör: Norman Jewison
År: 1999
The Hurricane
Titel: Hunger
Originaltitel: Hunger
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2008
Regissör: Paul Greengrass
År: 2002
Genre: Drama, Krig
Bloody Sunday

Daniel Day-Lewis, Pete Postlethwaite, Emma Thompson, John Lynch, Tom Wilkinson, Ronan Wilmot, Daniel Massey, Frank Harper, Don Baker, Anthony Brophy, Mark Sheppard, Jamie Harris, Corin Redgrave, Gerard McSorley, Beatie Edney, Saffron Burrows

Terry George, Jim Sheridan

Drama, Biografi

Irland, Storbritannien, USA

Recension I faderns namn

- muschii sätter betyg 4 och skriver:
Verklighetsbaserad film som handlar om Gerry Conlon, en irländsk småtjuv och odåga som lever i Belfast, Nordirland på 70-talet. När han och IRA kommer i luven på varandra bestämmer pappa Giuseppe att han ska att fara till London tills läget har lugnat ner sig. På färjan dit träffar han sin barndomsvän Paul Hill. De slår sig samman och när de kommer fram bosätter de sig för en tid i ett slitet gammalt...

Recension av I faderns namn - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Den nordirländska konflikten, Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om I faderns namn  (0 diskussioner)
Kommentarer om I faderns namn (193 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
mammene (Anmäl)   24/8 2017
Det som från början verkade vara en ungdomlig dumhet utvecklades till ett mardrömsscenario, inte bara för den sprallige Gerry utan för alla i hans närhet. Från att vara lätt irriterad över Gerrys omogna beteende blev känslan av vanmakt desto större när man förstod innebörden av vad som hände. Att detta bygger på ett verkligt fall gör det hela ännu otroligare.Mycket bra utfört och bra att lyfta fram.
Sture Stenhög (Anmäl)   23/8 2017
En sådan där film som följer det enkla, men välkomna, framgångsreceptet att ta en intressant sann historia och berätta den på ett kompetent vis. Med det menar jag att regissören aldrig låter sina pretentioner överskugga den historia han vill berätta, om något är filmen lite anonym. Den mest fiktiva delen tycks vara far-och-son-relationen, men eftersom den sköts så bra, så blir det lätt att acceptera. Daniel Day-Lewis är förstås fläckfri som vanligt, men den bästa skådespelarprestationen tycker jag ändå att Pete Postlethwaite står för. Filmen som sådan får väl ses som en varning för populism i juridikfrågor, kan nog vara nog så välbehövligt
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Detta verklighetsbaserade drama handlar om en familj i 70-talets Belfast. Filmen berättar om hur Gerry och hans familj söker upprättelse efter att de blivit dömda för ett IRA terroristdåd. Sannolikt är historien som den återgivs här oerhört vinklad. Men ändå så är det omskakande intressant att ta del av historien.
Spook (Anmäl)   3/11 2016
fällde en tår när jag fick se eftertexterna, trodde inte detta var på riktigt...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till I faderns namn