I fiendens närhet

Originaltitel: L'ennemi intime
Regissör:Florent-Emilio Siri
Utgivningsår:2007

Om I fiendens närhet:

Efter 130 år av franskt styre, inleder FLN en väpnad kamp för ett fritt Algeriet. Frankrike svarar med att sätta in mer än en halv miljon värnpliktiga för att behålla sitt herravälde över landet. Vi får följa löjtnant Terrien, som har anmält sig till armén som frivillig, trots att han kunnat få en bekväm och ofarlig skrivbordstjänst i Alger. Hans första uppdrag i kriget blir att leda sin pluton i jakten på Slimane, en hänsynslös gerillaledare.

Titel: Infödd soldat
Originaltitel: Restrepo
Regissör: Tim Hetherington, Sebastian Junger
År: 2010
Restrepo

Benoît Magimel, Albert Dupontel, Aurélien Recoing, Marc Barbé, Eric Savin, Lounès Tazairt, Mohamed Fellag, Lounès Machene

Florent-Emilio Siri, Patrick Rotman

Drama, Krig

Intimate Enemies

Frankrike
Filmnummer: 61921
Diskussioner om I fiendens närhet  (0 diskussioner)
Kommentarer om I fiendens närhet (46 st)
mi9 (Anmäl)   10/6 2012
fransmän i algeriska kriget. Ny kille kommer, en ung, blödig löjtnant... Filmen är full av klichéer. I kampen mellan koncepten att berätta en ny historia (som kanske förändrar någonting, hos mig) ELLER att utgå ifrån dagens "kloka" hållning och PC-åsikter (och illustrera dessa med en gammal historia) vinner det sistnämnda, medan fokuset flaxar. De "förklarande" texterna avgör: det blir bara en 3:a.
GrandMaster_E (Anmäl)   18/4 2012
Nog bästa bluray upplevelsen hittills (kan ju ej skryta med att det blivit så många dock :P ) Hursomhelst en bra film som kanske kunde fördjupat sig lite i sina karaktärer.
Solidus (Anmäl)   7/1 2012
"I fiendens närhet" är en välgjord och snygg film med ett bra skådespel. Att denna film är befriad från typiska klichéer i krigsgenren är bara positivt. Svagheten vilar i att vi lär känna en massa ansikten, men vi får aldrig någon djupare inblick över vilka dessa karaktärer är.
tpb (Anmäl)   4/12 2011
Mycket väljord, tragisk och tung film, men ack så bra. Benoît Magimel är suveränt duktig på att förmedla sinnesstämningar.
Höij (Anmäl)   27/11 2011
Snygg som stryk.